Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

02.06.2009:  Imperiul petrolului, politicii, banilor si diversiunii internationale (2)
Dosare secrete. Afacerea ASCOM

Spionaj economic

In episodul de joia trecuta ne-am oprit la momentul in care, pe data de 2.05.1996, pe Aeroportul Bucuresti-Otopeni, la orele 10,30 a.m., ofiteri ai Serviciului Roman de Informatii, ai Politiei de frontiera si vamesi retin un grup de specialisti ai SC „UPETROM” 1 MAI SA Ploiesti, asupra carora s-a gasit un set de documente tehnice ce proveneau de la Compartimentul Birou Documente Secrete ale societatii respective. Grupul de specialisti retinuti se pregatea sa se imbarce intr-o cursa charter pe ruta Chisinau-Ashgabad, Turkmenistan. Aceste documente secrete urmau sa fie predate ilegal Grupului Industrial-Financiar ASCOM SA cu sediul la Chisinau. Pentru ca cititorii sa inteleaga mai bine gravitatea, itele extrem de incilcite ale acestei afaceri, din care elementele de spionaj economic nu aveau cum sa lipseasca, motiv pentru care serviciile secrete romanesti s-au implicat operativ, va vom prezenta un tablou mai detaliat din raportul intocmit de Serviciul Roman de Informatii (SRI) in Dosarul ASCOM. Caracatita ASCOM mai are reprezentante in Iran, Romania si Kazahstan. Turkmenistan detine circa 34% din rezervele mondiale de gaze si este tinta principala a marilor companii americane, chineze si britanice interesate de zona caspica. In anul 2010, se estimeaza ca din Turkmenistan se vor extrage anual 48 de milioane de tone de titei si 120 de miliarde de metri cubi de gaze naturale, din care vor fi destinate exportului 33 de milioane de tone de titei si 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale. In Turkmenistan, a obtinut, in 1995, concesionarea unor perimetre petro-gazeifere, in scopul expoatarii si prospectarii unor puturi abandonate sau inactive. Pe linga aceasta activitate, in noiembrie 1995, ASCOM a incheiat cu oficialii turkmeni ai Ministerului Petrolului si Gazelor doua contracte cu termen de valabilitate pe 5 ani, care prevedeau repararea capitala a unor sonde si intretinerea utilajului de forare si petroliere din aceasta tara. ASCOM a fost preferata de autoritatile turkmene desi era o firma recent infiintata si nu beneficia de portofoliul unor firme de specialitate din Argentina, Franta, SUA si Suedia care au concurat pentru concesionarea perimetrelor respective. Persoana cheie prin care Anatol Stati a reusit realizarea contractelor a fost Meredurdu Mamedov, director general al Directiei de Relatii Economice Internationale si Investitii din Ministerul petrolului de la Ashgabat. Si in Kazahstan, in conditii similare, ASCOM a obtinut concesionarea unor perimetre petroliere.

ASCOM si-a infiintat societati mixte si filiale in Elvetia, SUA, Spania si mai multe tari din spatiul CSI, desfasurind activitati comerciale atit in zona caspica, cit si in regiunea Golfului Persic. Anatol Stati a luat legatura la diferite nivele cu reprezentanti ai statului roman, pretinzind ca este in masura sa aduca in portul Constanta, prin mijloace proprii, din Turkmenistan, Kazahstan, Marea Caspica si Golful Persic, o cantitate de aproape 3.000.000 de tone de petrol brut pe an. Petrolul ar fi urmat sa fie apoi trimis de la terminalul petrolier Constanta la RAFO SA Onesti printzr-o conducta de 420 de km. De aici, planul propus de ASCOM prevedea transportul produselor rafinate la Chisinau, Ungheni, Calarasi pe calea ferata si printr-o conducta de 250 de km care ar fi trebuit sa fie trasa intre Onesti si Chisinau. Produsele rafinate aduse la Chisinau ar fi urmat sa fie comercializate pe teritoriul R. Moldova printr-o retea de statii de benzina, care ar fi urmat sa fie construite tot de ASCOM. Anatol Stati promitea profituri substantiale eventualilor investitori, pretinzind ca planul expus autoritatilor romane se afla in asentimentul Guvernului R. Moldova. Planul ASCOM avea in vedere, insa, ca o conditie principala, achizitionarea pachetului de control al RAFO Onesti.

Deoarece ASCOM nu detinea, in realitate, capacitatea de a opera contractele realizate in Turkmenistan, reprezentantii ASCOM au contactat UPETROM cu care au inceput negocieri care urmau sa transforme UPETROM in subcontractor. Delegatia care se deplasa in Turkmenistan pe data de 2 mai 1996 nu avea insa nici o atributie clara din partea institutiei. Mai mult decit atit, intre ASCOM si UPETROM nu exista in acel moment nici un contract incheiat in care sa fie prevazuta constituirea unui grup de specialisti si deplasarea acestuia in Turkmenistan, scopul deplasarii, atributiile precise ale fiecarui membru component al delegatiei. La vremea respectiva exista doar intentia constituirii, in perspectiva, a unei societati mixte. Selectionarea membrilor delegatiei, mai exact recrutarea acestora, a fost realizata de inginerul Nicolae Tomescu, fost sef de sectie la UPETROM, angajat de Anatol Stati in cadrul ASCOM GRUP din Chisinau (fost chirias al semnatarului acestui articol) si retribuit cu echivalentul a 4000 de marci germane. Tomescu, desi angajat al ASCOM, avea acces liber in interiorul UPETROM, mentinind contacte si cultivind relatii in mod special cu persoane cu rol important in organigrama UPETROM, respectiv sefii de sectie Vasile Dobre si Razvan Socolescu, cel din urma inginer proiectant. Activitatea lui Tomescu a fost usurata de directorul de import-export al UPETROM, Radu Istratescu, care din februarie 1996 a fost detasat la Chisinau, devenind consultant al ASCOM GRUP.

Cei doi ingineri, Vasile Dobre si Razvan Socolescu, se aflau in grupul celor sapte persoane care urmau sa se deplaseze in Turkmenistan, asupra carora s-au gasit documentele secrete ale UPETROM. Pe Aeroportul Bucuresti-Otopeni, in calitate de conducator al grupului celor sapte, se afla si Nicolae Tomescu. Pe linga specialistii UPETROM, in delegatie au fost inclusi si reprezentanti ai unor firme private. Lista celor sapte membri a fost impusa si comunicata directorului general al UPETROM, Dumitru Gheoca, director de la Chisinau. Directorul de marketing al UPETROM, Adrian Stanescu, a incercat sa-l acopere pe Tomescu, pretinzind ca selectionarea delegatilor a fost facuta de Biroul Personal prin decizia Consilsiului Managerial al societatii, afirmatii contrazise de fapte. Conducerea UPETROM nu a cunoscut nici macar lista documentelor secrete sustrase, desi acestea nu puteau fi ridicate decit prin semnatura expresa a conducerii. Retinerea acestora pe aeroport a determinat sosirea urgenta in Romania a lui Radu Istratescu, care a incercat si reusit, prin puternice pirghii politice, sa-i scoata basma curata pe inginerii de la UPETROM. In 1996. PETROM Romania a dus in Turkmenistan opt instalatii petroliere, asta deoarece Stati a promis Romaniei si UPETROM profituri anuale de peste 100 de milioane de dolari. Promisiuni fara acoperire, pentru ca profitul real a fost de circa un milion, urmat de o pierdere de 14 milioane, suma datorata de ASCOM catre UPETROM. Prin interventii pina la ex-presedintele Petru Lucinschi, in 1999, s-a reusit recuperarea cu greu a 12 milioane de la ASCOM. PETROM Romania, in februarie 1997, a decis dezmembrarea utilajelor petroliere, abandonarea lor in desert si sistarea colaborarii cu firma ASCOM, care nu numai ca si-a tradat si inselat partenerul, dar a demonstrat neseriozitate si nesolvabilitate.

www.moldova-suverana.md


0 
| încă
înapoi »
News Time Romania - Stiri Romania