Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

19.04.2017:  Reparații cu interese în clădirile judecătoriilor din țară
Sute de milioane de lei au fost investiţi în ultimii cinci ani în reparația sediilor judecătoriilor din toată țara. În unele cazuri, firmele implicate în reparații au construit și apartamente pentru familiile judecătorilor, iar în altele lucrările s-au făcut de agenți economici care au tangențe cu magistraţi sau cu alți funcționari. Analiza datelor de pe site-ul Agenției Achiziții Publice mai arată că de reparația și reconstrucția sediilor instanţelor de judecată s-au ocupat firme care au fost vizate negativ în rapoartele Curții de Conturi.

Zeci de milioane pentru reparația sediilor Judecătoriei sectorului Buiucani

În cazul instanțelor din Capitală, cele mai mari contracte de reparații au fost încheiate în cazul Judecătoriei sectorului Buiucani. Suma acestora se ridică la peste 40 de milioane de lei numai în ultimii trei ani, potrivit datelor de pe tender.gov.md. Contractele de achiziție pentru reparația clădirilor au fost câștigate de patru firme: Duxprim Service SRL, Exfactor Grup, Întreprinderea Individuală Pasecinic și Remcor-Rapid SRL.

Contractele cu cea mai mare valoare – 29 de milioane de lei – au fost încheiat cu Duxprim Service SRL. Compania este înregistrată pe numele lui Mihail Hadîrcă, tatăl Victoriei Hadîrcă, magistrată la fosta Judecătorie a sectorului Buiucani și a lui Igor Hadîrcă, membru al Consiliului Superior al Procurorilor din rândul profesorilor de drept titulari. Firma are un capital social subscris standard de 5.400 de lei, fiind înregistrată la 10 februarie 2011. În 2012 compania a raportat venituri din vânzări de aproape opt milioane de lei. Adresa juridică a companiei se află într-o încăpere de 83,3 metri pătrați în mansarda unui bloc de pe strada Anestiade, înregistrată pe numele lui Igor Hadîrcă, care și gestionează afacerea, pe mai multe site-uri specializate numărul lui de telefon fiind indicat la datele de contact ale companiei. Conform datelor de la Cadastru, imobilul este evaluat la 1,1 milioane de lei.

L-am contactat pe Igor Hadîrcă pentru a-i solicita un comentariu. Când a aflat subiectul discuției, el a declarat că este ocupat și ne-a cerut să-i expediem întrebările pe e-mail. Ulterior, Hadîrcă nu a răspuns nici online, nici la apelurile reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice. Igor Hadîrcă este membru CSP de peste trei ani, fiind numit în această funcţie împreună cu Gheorghe Mîțu și Ghenadie Fortuna, printr-o hotărâre a Parlamentului din 24 decembrie 2013, pentru un mandat de patru ani. Ziarul de Gardă a scris anterior că Igor Hadîrcă ar fi nepo¬tul lui Ser¬giu Brânză, soțul Liubei Brânză, magistrată la Judecătoria sectorului Centru din Chişinău. Victoria Hadîrcă, sora lui Igor Hadîrcă, este magistrată la Judecătoria Buiucani de doi ani, fiind numită pe un termen de cinci ani prin decretul președintelui Timofti din 11 aprilie 2014.

A pierdut licența pentru o firmă, dar câștigă tendere cu alta

Alte 312.000 de lei pentru lucrări de reparație curentă a încăperilor fostei Judecătorii Buiucani i-au revenit companiei Remcor-Rapid SRL, care este specializată în construcții. Fondatorul și administratorul firmei este Vladimir Corotcov, în casa lui fiind înregistrată afacerea. Numele lui Corotcov figurează în lista fondatorilor la alte două firme - SRL Faur-CMM (care are 42 de cofondatori) și SC Tehnogarant SRL – specializată, de asemenea, în construcții. Conform raportului financiar din 2012, firma a încasat venituri din vânzări în valoare de 17,9 milioane de lei.

La sfârșitul anului 2012 compania Tehnogarant a fost implicată într-un scandal legat de nerespectarea legislației la executarea lucrărilor de construire a complexului sportiv-distractiv „Royal Park” din Capitală. Atunci Inspecţia de Stat în Construcții (ISC) a solicitat retragerea licenţei companiei, precum și retragerea certificatelor de atestare tehnico-profesională a dirigintelui de şantier Nicolae Simac şi responsabilului tehnic Elena Domaşcan pentru neîndeplinirea prescripției ISC. Potrivit unui comunicat al Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, remis în noiembrie 2012, inspectorii ISC au constatat că antreprenorul SC Tehnogarant SRL efectuează lucrări de construcție a obiectului în baza unui proiect neverificat conform legislației, încălcând prevederile certificatului de urbanism, autorizaţiei de construire şi documentaţiei de proiect, edificând în mod neautorizat două etaje suplimentare. Astfel, deși Inspecţia a sistat executarea lucrărilor de construire până la înlăturarea neconformităţilor depistate (inclusiv demolarea a două niveluri), Tehnogarant a continuat să construiască. În prezent firma este în proces de dizolvare. Solicitat de reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, Vladimir Corotcov a confirmat că în prezent compania se află în proces de dizolvare, dar nu a putut confirma dacă i-a fost sau nu retrasă licența și ne-a sugerat să discutăm cu juriștii firmei. Incidentul nu l-a împiedicat însă pe Corotcov să întemeieze un an mai târziu firma Remcor-Rapid SRL, care a și câștigat în perioada 2013-2016 tendere în valoare totală de 1,4 milioane de lei cu diferite autorități publice din Chișinău, potrivit site-ului AAP. Referitor la contractul obținut la Judecătoria Buiucani, Corotcov afirmă că cel mai probabil compania pe care o reprezintă a angajat un subantreprenor pentru a executa lucrările. „Suntem o companie mică și când câștigăm mai multe tendere concomitent suntem nevoiți să angajăm subantreprenori”, a menționat omul de afaceri.

Firma care a reparat sediile fostelor judecătorii Râșcani și Buiucani ale Capitalei a construit aparatamente pentru familiile magistraților

Şi la Judecătoria sectorului Râșcani din Chișinău s-au făcut investiții importante. Suma contractelor încheiate pentru reparația și reconstrucția acestui sediu se ridică la peste nouă milioane de lei numai în ultimii trei ani, potrivit datelor de pe tender.gov.md. Astfel, la 23 octombrie 2014, şefii Judecătoriei au semnat un contract pentru lucrări de construcție a unei mansarde, în valoare de 6,148 milioane de lei, cu firma Exfactor-Grup SRL, al cărei gen principal de activitate sunt construcțiile inginerești civile. La câteva luni distanță, în decembrie 2014, este semnat un acord adițional pentru suma de 691.000 de lei, iar în septembrie 2015 suma contractului este suplimentată cu încă 1,1 milioane de lei. Totodată, în iunie 2015 Exfactor-Grup SRL obține un alt contract cu Judecătoria, în valoare de 799.000 de lei, pentru lucrări de reparație generală și de reconstrucție a încăperilor din sediul instanței judecătorești.

Tot în 2015 firma Exfactor-Grup SRL a construit apartamente pentru mai mulți judecători de la această instanţă. Potrivit unei anchete a Centrului de Investigații Jurnalistice, în blocul locativ de pe strada Hristo Botev 6, din Chișinău, care se construiește în prezent pentru magistrații Judecătoriei sectorului Râșcani din Capitală și copiii acestora, s-au ales cu apartamente și chiar spații comerciale mama și câteva rude ale fostului președinte al instanței, Oleg Melniciuc. Însuși magistratul, care anunța inițial că, deși deține spații locative, ar mai vrea apartamente pentru a le oferi copiilor săi, nu și-a procurat acolo locuințe, ci doar un spațiu comercial. Investigația a mai arătat că în același bloc, printr-o decizie separată și fără să fi solicitat, a primit apartament și președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Victor Micu.

Acestea nu sunt nici pe departe singurele tranzacții ale firmei Exfactor-Grup SRL cu statul. Alte circa 10,5 milioane de lei i-au fost atribuite pentru lucrări de reparație curentă a încăperilor din incinta sediului Judecătoriei Buiucani. Astfel, la 22 august 2011, Exfactor-Grup SRL semnează un contract în valoare de 10,4 milioane lei pentru reparația capitală a sediului instanței. Un an mai târziu, alte aproape 100.000 i-au fost atribuite firmei pentru lucrări de reparație curentă a încăperilor din incinta sediului Judecătoriei Buiucani.

Oleg Melniciuc, fostul președinte al Judecătoriei sectorului Râșcani al Capitalei, nu vede niciun conflict în faptul că firma care a renovat sediul judecătoriei a construit și blocul de apartamente pentru judecătorii acestei instanțe. „La primul tender care a fost la construcția mansardei au participat doar doi agenți economici, fapt care nu a permis realizarea tenderului, deoarece trebuie să fie cel puțin trei oferte. A fost anunțat al doilea tender la care au participat șase firme, din care două au fost descalificate de către Comisie, deoarece nu aveau nici experiență, nici tehnica necesară. Din celelalte patru oferte, Comisia a desemnat oferta Exfactor ca fiind cea mai avantajoasă, la cel mai mic preț. Vreau să vă spun că această firmă cu succes a realizat proiectul, or mansarda a fost construită pe timp de iarnă, într-un termen de până la șase luni. Eu cred că în orașul Chișinău și în toată Republica Moldova așa construcție complicată, în termeni atât de restrânși, n-a mai fost executată”, ne-a declarat Oleg Melniciuc.

Faptul că mansarda a fost construită atât de repede nu a afectat calitatea lucrărilor, susţine judecătorul: „Puteți să veniți să vedeți. Este o construcție indiscutabil calitativă și confortabilă”. El a subliniat că anume calitatea și termenul de execuție al lucrărilor au stat la baza desemnării firmei Exfactor drept câștigătoare a mai multor licitații, inclusiv pentru construcția blocului cu apartamente pentru judecători. „Credeți-mă, sunt foarte bucuros că Comisia de tender a selectat această firmă și noi am realizat proiectul în termeni restrânși, fără ca să depășim bugetul. Și lucrările sunt foarte calitative. Eu nu am pretenții față de această firmă. Veniți și vedeți. Acolo e pusă teracotă de 950 de lei, nu de aceea din ofertă, de 90 de lei, sunt uși foarte frumoase. El din banii lui proprii a făcut un lucru foarte bun”, a menţionat Oleg Melniciuc.


La rândul său, Vladimir Tonu, directorul companiei Exfactor Grup, susține că nu există nicio legătură între cele două proiecte. „Ceea ce ține de blocul locativ de la Botanica, acolo nu-s apartamente numai pentru Judecătoria Râșcani, ci și pentru Curtea Contituțională”, a precizat omul de afaceri. Potrivit lui Vladimir Tonu, firma sa reușește să obțină mai multe contracte cu statul și cu domeniul privat datorită capacității pe care o are.

„Noi avem circa 700 de angajați, participăm la foarte multe proiecte, atât private, cât și de stat. Lunar participăm la trei-patru licitații, e altceva că nu peste tot câștigăm. Firme sunt foarte multe, dar capacitate de muncă reală, posibilitate de a investi nu au toți, pentru că în ultimii câțiva ani statul nu mai oferă avans și noi am câștigat foarte multe tendere numai datorită faptului că am venit cu puncte în ofertele noastre în care indicam că suntem gata să investim din sursele noastre până la finalizarea proiectului, pentru ca după finalizare să fie achitați banii”, a mai spus Vladimir Tonu.


Compania Exfactor-Grup SRL a fost fondată la 30 ianuarie 2001 de către Vladimir Tonu. Firma are un capital social subscris de peste patru milioane de lei, iar în raportul financiar pentru 2012 raporta venituri din vânzări în sumă de peste 56,2 milioane de lei. Vladimir Tonu mai este fondatorul altor cinci companii, majoritatea în domeniul construcțiilor – SRL Transgrupservice, SRL TGS Grupservice, SRL Profis-Impex, SRL Transgrupspedition și, prin Exfactor-Grup SRL – SRL Exfactor-Grup Construct.


Interesele din spatele reconstrucției Judecătoriei sectorului Botanica

Conform datelor de la Agenția de Achiziții Publice, în cazul Judecătoriei sectorului Botanica patru firme au câștigat contracte de achiziție pentru lucrări de construcție și reparație: Carpeni, Carpeni Favor, Altanivcons F și IMP Chișinăuproiect.

Un contract de peste zece milioane de lei pentru edificarea unui etaj suplimentar la Judecătoria Botanica a fost încheiat la 23 mai 2012 cu firma Carpeni SRL. Ulterior, la mijlocul lui decembrie 2013, a fost semnat un acord adițional de majorare, în valoare de 1,5 milioane de lei. Carpeni SRL este afiliată fostului deputat liberal-democrat Ivan Ionaş, decedat în noiembrie 2014, fiind înregistrată pe numele soției, Alexandra Ionaș. Compania are un capital social subscris de 1,2 milioane de lei și a raportat, în 2012, venituri din vânzări de 25,3 milioane de lei.

Datele de la AAP arată că firma Carpeni a câștigat, în ultimii cinci ani, contracte cu statul în valoare de 94,6 milioane de lei. Numai în raionul Cantemir, unde anterior Ivan Ionaș a fost consilier raional, firma a obținut contracte în valoare de peste 15 milioane de lei. După decesul parlamentarului, firma a câștigat un singur contract, în valoare de trei milioane de lei.

În 2013, compania Carpeni SRL a fost implicată într-un scandal legat de construcția unei grădinițe în satul Porumbești, Cantemir, pentru care a câștigat un contract de achiziție. Într-un articol apărut pe portalul Moldova Curată reporterii îl citau pe Sergiu Mocanu, liderul Mişcării „Antimafie”, care a declarat într-o conferinţă de presă că licitaţia de la Porumbeşti a fost câştigată în mod fraudulos, pentru ca deputatul Ionaș să pună mâna pe banii statului. Parlamentarul a respins atunci acuzațiile.

Un contract de achiziție și un acord adițional de majorare în valoare totală de 780.000 de lei, pentru reparația curentă a încăperilor spațiu pentru escortă la Judecătoria Botanica, au fost încheiate cu firma Altanivcons-F SRL în 2011. Aceasta a fost fondată în februarie 2006 de frații Tatiana și Alexandru Fusu. Compania este specializată în construcțiile inginerești civile, iar în raportul prezentat în 2012, aceasta arăta venituri din vânzări de circa jumătate de milion de lei. Adresa juridică a companiei este într-un imobil de pe strada Calea Basarabiei care în acte îi aparține Tatianei Fusu. Pe aceeași adresă este înregistrată și compania Carpeni Favor SRL, al cărei fondator și administrator este Dumitru Fusu, tatăl lui Alexandru și al Tatianei Fusu. Și această firmă a raportat venituri din vânzări de aproape jumătate de milion de lei. În același timp, și Carpeni Favor SRL a câștigat un contract de achiziție de peste 400.000 de lei pentru reparația curentă a încăperilor-subsol și spațiilor pentru arhivă la Judecătoria Botanica.

Investiții-record la Curtea de Apel Chișinău

Investiții semnificative s-au făcut și la Curtea de Apel Chișinău, unde au avut loc lucrări de construcție pentru extinderea și supraetajarea sediului. În 2013, înainte de organizarea licitației pentru selectarea agentului economic care urma să realizeze proiectul, lucrările au fost evaluate la 78 de milioane de lei. Firma MCI & Co-Construct SRL a propus atunci 64 de milioane de lei, oferta devenind câștigătoare. În octombrie 2015, a fost semnat însă un contract adițional de majorare, în valoare de circa 18 milioane de lei. Astfel, într-un final, pentru reconstrucția și extinderea sediului Curții de Apel s-au cheltuit peste 82 de milioane de lei, ceea ce a depășit cu patru milioane evaluarea inițială a lucrărilor. Într-un articol din septembrie 2015, reporterii Ziarului de Gardă au arătat și interesele din spatele reconstrucției Curții de Apel. Firma MCI & Co-Construct SRL, cea care a realizat lucrările, aparține lui Pavel Caba, fost coleg de partid cu Ion Pleșca, preşedintele Curţii de Apel Chişinău. „Pavel Caba este fost consilier municipal din partea Alianţei Moldova Noastră (AMN). În 2010, acesta a aderat la PLDM, al cărui membru, anunţă site-ul formaţiunii, este şi astăzi. Din 2012, a fost consilier municipal din partea PLDM. Dar, până în 2010, Caba a fost coleg de partid cu Ion Pleşca, actualul preşedinte al CA Chişinău, instituţia care a organizat licitaţia privind desfăşurarea lucrărilor de reparaţie şi reconstrucţie a sediului instanţei”, scriau atunci reporterii.

Un audit al Curții de Conturi privind implementarea Strategiei de reformă a sectorului Justiției pentru anii 2011-2016, făcut public la 30 noiembrie 2016, arată că lucrările de reconstrucție a sediului Curții de Apel au fost planificate necorespunzător și neexecutate la timp. Auditul a constatat majorarea valorii contractuale finale cu aproape 18 milioane de lei. Astfel, suma finală, 82 de milioane de lei, reprezintă o majorare cu 28% față de valoarea contractată inițial (64,7 milioane de lei). „În consecință, erorile în aspectul de concepție și de proiectare au afectat semnificativ atât planificarea mijloacelor necesare, cât și neexecutarea lucrărilor de construcție în termenele prestabilite, perioada de executare a acestora fiind extinsă cu un an”, arată autorii raportului.

Ion Pleșca a explicat că instituția a cerut suplimentar 18 milioane de lei pentru că, în timpul renovărilor, au fost depistate „un șir de lucrări ascunse”. „În multe cazuri nici persoana care s-a ocupat de proiectare nu a putut să le prevadă, cum ar fi instalațiile inginerești subterane despre care nu se știa căror instituții aparțin”, a declarat judecătorul în ședința Curții de Conturi, precizând că lucrările sunt pe ultimii „zece metri”.

Judecătoria din Leova, reparată de firma unui consilier orășenesc

Pentru reparația sediului instanței din Leova au fost încheiate contracte în valoare de 2,1 milioane de lei, conform datelor de la Agenția Achiziții Publice. De renovări s-au ocupat două firme: Conimob Impex și Favorit Carcea Î.I.

Primul contract, în valoare de 1,4 milioane de lei, a fost încheiat în iunie 2011 cu firma Conimob Impex. A urmat un contract adițional de majorare, în valoare de 33.000 de lei, semnat în noiembrie 2011. Firma specializată în proiectări și construcții a fost înregistrată în martie 2003 și îi are în calitate de fondatori pe Vlad Uscatu și Iurie Goreanu. Conform ultimului raport financiar prezentat în 2012, firma a încasat circa 265.000 de lei venituri din vânzări.

Un alt contract de achiziție, de această dată pentru reconstrucția acoperișului judecătoriei, a fost încheiat, la 7 august 2013, cu firma Î.I. Favorit Carcea. Întreprinderea individuală, specializată în construcții generale de clădiri, a fost înregistrată în 1993 cu 0 (zero) lei, iar potrivit ultimului raport financiar prezentat în 2012, a încasat peste jumătate de milion de lei venituri din vânzări. Între 2011 și 2016, firma a încheiat mai multe contracte de achiziție cu diferite instituții din raionul Leova, în valoare totală de circa 3,8 milioane de lei. În acte, fondatoarea și administratoarea firmei este Raisa Carcea. De facto, de afacere se ocupă soțul ei, Vladimir Carcea. În 2015, el a candidat la funcția de primar al orașului Leova, pe listele Partidului Socialiștilor. În campania electorală acesta a făcut și o donație la partid, în sumă de 30.000 de lei. Vladimir Carcea a pierdut însă alegerile și a devenit ales al poporului în Consiliul Orășenesc Leova.

Judecătoria Cantemir, reparată de firma unei rude a președintelui Judecătoriei Cahul

Pentru lucrări de reconstrucție interioară a imobilului Judecătoriei Cantemir, în decembrie 2011 a fost încheiat un contract de achiziție în valoare de 3,3 milioane de lei cu Societatea pe Acțiuni Rubin-216. Compania specializată în construcțiile generale de clădiri a fost înregistrată în 1995, iar potrivit ultimului raport financiar, prezentat în 2012, a înregistrat venituri din vânzări de 5,6 milioane de lei. Potrivit datelor de la Agenția de Achiziții Publice, în ultimii cinci ani firma a câștigat tendere în valoare de circa 7,7 milioane de lei, pentru lucrări la mai multe obiective din sudul Moldovei, în special la Cahul. Compania este administrată de Mihail Guslicov. Fiica acestuia, Anna Bojenco, este fina de cununie a lui Dmitri Fujenco, președintele Judecătoriei Cahul. Acesta comentează activ la pozele de pe rețelele de socializare ale Annei Bojenco.


Am încercat să obținem un comentariu de la Tudor Berdilă, președintele Judecătoriei Cantemir, vizavi de legătura lui Guslicov cu Fujenco și desemnarea câștigătorului licitației respective. Berdilă, care de altfel este domiciliat în Cahul, a negat vehement că la desemnarea câștigătorului licitației ar fi vorba despre anumite influențe din partea colegului său de la Cahul.

„Am renovat incinta Judecătoriei Cantemir de la subsol până la schimbarea acoperișului, cu replanificarea interioară, construcția sălilor noi, cu procurarea utilajului. Pentru aceste lucrări au fost valorificate 3,5 milioane de lei. Când a fost anunțat tenderul nici nu am știut cine o să participe la acest concurs, nici nu am știut absolut nimic. Au participat, au câștigat. În Moldova asta noi toți suntem cunoscuți, suntem cumătri, de aceea nu trebuie făcută nicio legătură. E absurd! Dacă mâine eu mă cunosc cu cineva, este ceva interzis? Nu e etic să punem așa întrebări și nu e frumos”, ne-a reproşat Tudor Berdilă.

Judecătoria din Taraclia, reparată de firma unui consilier local din UTA Găgăuzia

Pentru reparația sediului Judecătoriei Taraclia au fost încheiate contracte în valoare de 3,5 milioane de lei, conform datelor de la Agenția de Achiziții Publice. De renovări s-au ocupat trei firme: Amborio SRL, Stroitehnologia și Atelierul de Creație Arhitectonică Pasecinik Î.I.

Primul contract, în valoare de 2,6 milioane de lei, a fost încheiat la 8 august 2014 cu firma Amborio SRL. Au urmat alte două contracte adiționale de majorare, în valoare de 313.000 de lei fiecare, ambele fiind semnate la data de 15 mai 2015. Firma, al cărei gen principal de activitate sunt construcțiile generale de clădiri, a fost înregistrată la 24 aprilie 2002 și îl are în calitate de fondator și administrator pe Nicolai Chiseev, consilier în Consiliul Orășenesc din Ceadîr Lunga. Conform ultimului raport financiar prezentat în 2012, firma a încasat peste şase milioane de lei venituri din vânzări.

Chiseev face parte și din consiliul de administrare al unei instituții publice – Incubatorul de Afaceri din Ceadîr-Lunga. Compania Amborio SRL a câștigat, în ultimii ani, contracte în valoare de peste 16 milioane, încheiate cu diferite instituții publice din UTA Găgăuzia și din câteva raioane din sudul țării. Firma are adresa juridică pe strada Molodiojnaia 9/1, în orașul Ceadîr-Lunga. Datele de la Cadastru confirmă că terenul, precum și construcțiile care se află pe acest teritoriu aparțin firmei Amborio SRL, fiind atribuite acesteia prin mai multe decizii ale Consiliului local din 2004 și 2006, precum și în baza unor contracte de vânzare-cumpărare. Și fratele lui Nicolai Chiseev, Dmitrii Chiseev, are legături cu lumea politică. Acesta a candidat pe listele PDM la alegerile parlamentare din 2009.

La Briceni și Nisporeni de renovări s-au ocupat firme vizate în mai multe rapoarte ale Curții de Conturi

Judecătoria din Briceni a fost reparată și reconstruită între anii 2013 și 2014, iar lucrările au fost făcute de Constructgaz SRL. Primul contract de achiziție, pentru lucrări de reparație a acoperișului, a fost încheiat la mijlocul lunii decembrie 2013, iar al doilea, care prevedea lucrări de reparație capitală, la începutul lunii mai 2014. Totodată, la sfârșitul lunii noiembrie a aceluiași an, a mai fost semnat un acord adițional de majorare. În total, suma contractelor încheiate cu firma Constructgaz SRL a ajuns la 2,3 milioane de lei, arată datele de pe tender.gov.md. Compania, al cărei gen principal de activitate sunt „lucrările de construcție care necesită o pregătire specială”, a fost înregistrată la 1 august 2006 și are un capital social subscris de peste 2,4 milioane de lei. Conform ultimului raport financiar, prezentat în 2012, firma a înregistrat venituri din vânzări în sumă de peste 7,7 milioane de lei. Constructgaz SRL a fost fondată de Diana Revenco și tatăl acesteia, Anatolie Rusu, care este și administratorul firmei. Adresa juridică a firmei este, de asemenea, în casa lui Rusu. În timp ce documentam acest articol, la Camera Înregistrării de Stat, din lista de fondatori a dispărut numele Dianei Revenco, acesta fiind înlocuit chiar cu numele firmei. Astfel, potrivit ultimelor date, SC Constructgaz SRL a fost fondat de Rusu Anatolie și de SC Constructgaz SRL.

Firma de construcții care a reparat sediul Judecătoriei Briceni este preferata majorității instituțiilor publice din localitate. Astfel, în ultimii cinci ani, compania a câștigat licitații publice în valoare de 36,6 milioane de lei. Totodată, numele companiei apare în mai multe rapoarte ale Curții de Conturi. În 2011, Curtea de Conturi scotea la iveală mai mute nereguli comise de unele instituții publice din raionul Briceni care au contractat firma Constructgaz SRL. Astfel, auditorii Curții de Conturi au descoperit, între altele, că în lipsa aprobării unui proiect de execuție a lucrărilor şi a caietului de sarcini de către autoritatea deliberativă, Spitalul Raional Briceni a desfăşurat procedura de achiziţii de lucrări pentru reparaţia capitală a Secţiei de reanimare, în rezultatul căreia, a fost încheiat un contract de achiziție în valoare de 1,6 milioane de lei cu S.C. Constructgaz SRL. Potrivit raportului, nici responsabilii din cadrul spitalului, nici cei ai autorităţii executive n-au monitorizat procesele de contractare, executare şi finanţare a acestor lucrări, motiv din care limita valorii contractului a fost depășită cu 205,4 mii de lei. Aceeași misiune de audit relevă că, în 2008-2009, în lipsa planificării în bugetul raional a unor alocaţii destinate finanţării reparaţiilor capitale ale Comisariatului de Poliție Briceni și încăperilor din subsolul clădirii Consiliului raional, asemenea lucrări au fost angajate şi executate, fiind contractat acelaşi antreprenor – S.C. Constructgaz SRL, care a primit aproape un milion de lei. Lucrările de reparaţie capitală au avut loc în lipsa documentaţiei de proiect. Auditorii au remarcat și faptul că procedura de organizare a concursului şi adjudecare a contractului pentru reparaţia subsolului Consiliului raional s-a desfășurat cu încălcări, deoarece lipsesc dovezile referitor la remiterea din timp a invitaţiilor de participare la concurs prin procedura cererii ofertelor de preţ. Totodată, procesul privind desfăşurarea concursului, adjudecarea şi semnarea contractului de antrepriză s-a realizat într-o singură zi – la 28 februarie 2009. În același timp, dată fiind lipsa, în ambele cazuri, a sursei de finanţare a lucrărilor de reparaţie, acestea n-au fost achitate de către beneficiari, pe care motiv S.C. Constructgaz SRL a iniţiat două litigii pe care le-a câștigat.


Numele Constructgaz SRL apare și în cazul reconstrucţiei Centrului pentru tineret din comuna Larga, Briceni. La licitația organizată în februarie 2008 au participat șase operatori economici. După examinarea și evaluarea ofertelor, câştigătoare a fost desemnată Constructgaz SRL, care a propus cel mai mic preţ - 1,71 milioane de lei, cu aproape 200.000 de lei mai puțin decât valoarea de deviz verificată şi expertizată. Potrivit raportului Curții de Conturi, ulterior, printr-un acord adiţional, s-a decis majorarea valorii contractului cu 30,0% (512,9 mii de lei). Argumentele pentru majorarea valorii contractului nu sunt credibile, au constatat auditorii Curții de Conturi. În același timp, s-a stabilit că unele lucrări incluse de către antreprenor în procesele-verbale şi achitate de beneficiar nu au fost executate. Astfel, obiectivul în cauză nu dispune de uşi din lemn, pe când antreprenorul a inclus în procesele-verbale, iar beneficiarul a achitat lucrările de instalare a uşilor din lemn în sumă de 38,7 mii de lei.

Judecătoria din Nisporeni a fost reparată în perioada 2014-2015, iar lucrările au fost făcute de Nisprofcon SRL. Primul contract de achiziție, pentru lucrări de reparație a sediului și amenajarea terenului, a fost încheiat în noiembrie 2014. Opt luni mai târziu, la 23 iulie 2015, a mai fost semnat un acord adițional de majorare. În total, suma contractelor încheiate cu firma Nisprofcon SRL a ajuns la 2,5 milioane de lei, arată datele de pe tender.gov.md. Compania, al cărei gen principal de activitate sunt „construcțiile inginerești civile”, a fost înregistrată la 10 iulie 2006, iar conform ultimului raport financiar, prezentat în 2012, firma a înregistrat venituri din vânzări în sumă de aproape 13 milioane de lei. Nisprofcon SRL a fost fondată de Gheorghe Guțanu, dar este administrată de fiul acestuia, Pavel Guțanu. În ultimii cinci ani, compania a încheiat sute de contracte de achiziție cu diferite autorități din țară, în valoare totală de peste 127 de milioane de lei.

Anterior, compania Nisprofcon SRL a fost vizată într-o anchetă a Centrului de Investigații Jurnalistice în care reporterii arătau că Fondul de Eficiență Energetică (FEE) a aprobat în ultimii ani finanțări în valoare de aproape jumătate de miliard de lei pentru izolarea termică, schimbarea geamurilor și a ușilor și pentru instalarea iluminatului public în diferite localități ale republicii, iar cei mai mulți din acești bani au fost oferiți localităților conduse de primari democrați. Mai mult, compania din Nisporeni era vizată într-un raport al Curții de Conturi.

„Auditorii Curții au constatat mai multe nereguli în procesul de contractare a companiilor care execută proiectele de eficiență energetică. Fie că nu au fost respectate condițiile de organizare a licitațiilor, fie caietele de sarcini nu au fost coordonate cu FEE, în multe cazuri companiile contractate au solicitat să semneze acorduri adiționale de majorare. Potrivit contractelor de grant, în cazul în care nu sunt respectate prevederile din caietul de sarcini sau acesta nu este coordonat cu FEE, Fondul poate refuza debursarea banilor. Pe 20 februarie 2012, Consiliul Raional Nisporeni a semnat un contract de achiziție a lucrărilor de reconstrucție a cinematografului «Luceafărul» din oraș cu firma Nisprofcon. Lucrările urmau să coste 14,657 de milioane de lei. În următorii doi ani, compania a solicitat de trei ori majorarea costului lucrărilor, astfel încât acestea s-au scumpit cu peste patru milioane de lei sau cu 27%. Curtea de Conturi a constatat că în acest caz compania desemnată câștigătoare nu a corespuns condițiilor stabilite la licitație, prezentând o experiență de activitate prea mică pentru volumul care urma să fie efectuat. Aceeași firmă a mai câștigat, în mai 2014, și licitația pentru executarea lucrărilor de izolare termică a grădiniței «Povestea» din or. Nisporeni, un alt proiect finanțat de FEE. Contractul în valoare de 2,294 de milioane de lei a fost majorat ulterior cu aproape 500 de mii de lei, pentru lucrări suplimentare care nu au fost prevăzute inițial în proiect. Pavel Guțanu susține că nu există nicio încălcare în faptul că a solicitat majorări la contract pentru că deciziile de efectuare a unor lucrări suplimentare au fost luate de o comisie specială”, se arată în investigație.

Expert: „În cazul instanțelor judecătorești, achizițiile trebuie efectuate centralizat”

Nadejda Hriptievschi, directoare de programe la Centrul de Resurse Juridice din Moldova, consideră că în cazul instanțelor judecătorești, achizițiile ar trebui să fie efectuate în mod centralizat, prin Agenția pentru Administrarea Instanțelor Judecătorești. „Este și problema sistemului de achiziții publice, care, evident, nu funcționează. Dacă firma mărește de două-trei ori bugetul pe parcursul efectuării lucrărilor, înseamnă că prima ofertă fie a fost net sub limită doar pentru a câștiga la criteriul prețului (ceea ce de fapt reprezintă o ofertă frauduloasă), fie firma nu este capabilă să facă estimări corecte și ar trebui exclusă din concurs. Este și problema sistemului judiciar, care nu ține cont de constatările Curții de Conturi și admite firme câștigătoare care ulterior tot ridică bugetul. Problemele evidențiate încă o dată demonstrează necesitatea urgentă de a transfera orice achiziții la Agenția pentru Administrarea Instanțelor Judecătorești, care ar trebui să efectueze centralizat orice investiții în sistemul judiciar și să respecte strict legislația cu privire la achizițiile publice”, este de părere Nadejda Hriptievschi.

Olesea Stamate, directoarea Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă, consideră că e grav ce se întâmplă. „În afara planificării defectuoase, care constituie o problemă majoră în întregul sector public în Moldova, această investigație evidențiază din nou acele constatări referitoare la câștigarea contractelor din bani publici de către companii «prietene» factorilor de decizie sau, mai grav, de către companii care apar în lumină negativă în rapoartele Curții de Conturi”, a subliniat experta.


Mariana Colun, Natalia Porubin
Sursa: https://anticoruptie.md/ro/investigatii/integritate/reparatii-cu-interese-in-cladirile-judecatoriilor-din-tara
0 
| încă
înapoi »