Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

28.07.2017:  (INTERVIU) VLADIMIR VORONIN: PREMIERUL ROMÂN A AJUNS LA CHIŞINĂU MAI REPEDE CA POMPIERII LA STADIONUL REPUBLICAN
În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, Președintele Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM), Vladimir Voronin a vorbit despre adoptarea sistemul electoral mixt, pe cât de pregătit este PCRM pentru a participa la alegeri în baza sistemului electoral mixt, despre noua structură a Guvernului, ceremonia dedicată celor 25 de ani ai trupelor de pacificare din stânga Nistrului, vizita vicepremierului rus, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle Voronin, cum calificaţi decizia Parlamentului de a adopta sistemul electoral mixt în condiţiile în care şi Comisia de la Veneţia, şi UE, şi opoziţia a insistat că acest lucru era inoportun şi nu trebuia de făcut?

V.V.: Noi ne-am expus opinia și în deciziile noastre oficiale ale partidului, dar și a fracțiunii referitor la aprobarea și însuși dezvoltarea evenimentelor în jurul acestui proiect. El s-a început nu în ziua când a fost votat, dar cu mult mai înainte. De fapt, a fast elaborată o schema întreagă. Democrații au ieșit cu proiectul de a modifica sistemul pe dimensiunea uninominală, însă clar lucru că au avut o înțelegere cu socialiștii referitor la proiectul mixt. Sistemul uninominal putea să aducă la infarct structurile europene la care vă referiți. Deputații socialiști au confirmat singuri că acest proiect mixt a fost scris într-o noapte. Așa proiecte și legi, care schimbă tot sistemul electoral, nu se face nici într-o noapte și nici într-o lună. Ele trebuie foarte bine chibzuite, gândite și consultate. Noi nu am susținut și nu putem să susținem acest sistem. Mai mult decât atât, noi vedem în el deja trăsături criminale, trăsături coruptibile. În genere, odată cu adoptarea acestui vot mixt, partidele mici se înlătură din viața politică. Eu văd multe probleme serioase și la faza implementări: formarea circumscripțiilor electorale (media care vor ei să o propună referitor la câți alegători să intre într-o circumscripție nu coincide cu actuala structură administrativ-teritorială a RM); minoritățile naționale; problema participării transnistrenilor; diaspora.

Referitor la diasporă, în genere trebuie luată o decizie odată și pentru totdeauna: votează sau nu? Dacă votează, atunci trebuie de căutat și de propus mecanisme care ar normaliza participarea la votare. Eu nu aș susține ca diaspora să participe la vot. Aici nu-i vorba doar de o zi și de votare, ci de faptul că un cetăţean aflat în afara ţării, prin votul care l-a acordat unui sau altui candidat, trebuie să mențină legături cu acest deputat și deputatul cu el. Unde o să se găsească ei unul pe altul? Iaca aici e toată problema.

Sunt mai multe probleme care ne pun în gardă nu doar pe noi, dar am înțeles că și opinia internațională. Eu am citit toate apelurile, adresările internaționale și, în afară de Premierul României, nimeni nu s-a expus pozitiv. Nu știu cum vizita lui a coincis cu adoptarea acestui sistem mixt. Și mașina de pompieri a ajuns mai greu la incendiul de la Stadionul republican decât Premierul României la Chișinău – la țanc și cu declarații de susținere.

T.: Care credeţi că vor fi urmările modificării sistemului electoral?

V.V: Vedeți, ei nu în zadar au ales timpul când să schimbe sistemul – în ziua când s-a închis sesiunea ordinară a Parlamentului. În timpul vacanței oamenii se mai calmează, se liniștesc și mai uită. Mai vin cu alte provocări, sustrag atenția. O să fie probleme și până la numirea datei alegerilor parlamentare – cine știe cum le-or numi acum. Nu cred că o să se liniștească situația în țară. O să vedem dacă vor fi urmări, nu doar prin declarații, dar și prin fapte a acestor instituții internaționale: nealocarea acestor credite, sancționarea cu diferite măsuri. Instituțiile internaționale au anumite măsuri de a sancționa țările care ies din acele norme stabilite în momentul aderării la aceste instituții. Poate o să fie decizie ca mai multe partide, care astăzi se numesc opoziție, să boicotăm aceste alegeri. Pot fi și alte momente și mai neașteptate. Eu nu cred că cei care s-au grăbit cu modificarea sistemului au chibzuit așa cum se cade.


T.: Pe cât de pregătit este PCRM pentru a participa la alegeri în baza sistemului electoral mixt?

V.V.: Ca la pioneri: „întotdeauna gata”. Așa și trebuie de ținut în formă orice partid, pentru că în pauzele dintre alegeri, oameni pot să uite de responsabilitățile de partid. Chiar și acum desfășurăm ședințele plenare ale comitetelor în teritoriu.

T.: Unele partide au anunţat că vor continua protestele împotriva modificării sistemului electoral, cerând anularea legii respective. Credeţi că există vreo şansă ca sistemul mixt să fie anulat?

V.V.: Eu totuși vreau să văd până la urmă poziţia Comisiei de la Veneția – dacă ea va fi pur consultativă sau vor fi luate niște decizii. Deciziile nu-i aparțin Comisiei de la Veneția, însă Comisia propune Adunării Parlamentare a Consiliului Europei și Adunarea este în drept să ia așa hotărâri care să oblige o țară sau alta să se încadreze în hotarele unor norme internaționale europene, așa-numite standarde. Dacă ne reamintim, Comisia de la Veneția nu a dat undă verde acestor modificări, mai mult ea a spus că nu sunt necesare. De aceea, depinde mult de aceste instituții internaționale. Aici, în RM, nimeni nu va putea lua nici o decizie. Dacă aceste declarații ale instituțiilor internaționale europene nu sunt pur și simplu pentru ochii lumii, sunt justificate, conform standardelor internaționale și bazate pe principii foarte serioase, atunci – da. O să vedem ce rol și ce poziție o să ocupe aceste instituții referitor la acest caz.


T.: Ce părere aveţi despre noua structură a Guvernului? Este mai optimală decât precedenta, va da careva rezultate benefice?

V.V.: Întotdeauna totul depinde de personalități. Poți să ai cea mai ideală structură, poți se faci cele mai ideale proiecte de a reforma ceva și dacă toate acestea nu vor fi conduse de profesioniști, de oameni capabili, cu interese naționale nu o să se primească nimic. După această decizie din „vinerea neagră”, PCRM a analizat noua structură a Guvernului și noi vedem nu un Guvern, dar nouă mini-guverne. O să vedem ce o să poată reuși un ministru, el oficial deja e numit persoană politică, asta înseamnă că nu o să poată intra în esența problemelor ce țin de activitatea Ministerului. În ministere vor fi secretari de stat și aici este o șmecherie. Dacă se schimbă ministrul conform conjuncturii politice, secretarii de stat rămân pe loc. O să așteptăm să vedem ce statut o să aibă acești secretari de stat și împuterniciri. Deocamdată e doar denumirea – secretar de stat și e o denumire incomodă. Noi suntem deprinși că secretarul de stat e în SUA, dar la noi vor fi o sumedenie. O să vedem ce fel de secretariat va forma secretarul și cum vor fi relațiile pe intern între ministru și secretar, cine pe cine o să-l conducă. O să apară nuanțe care nu le putem vedea astăzi.

Da, eu sunt de acord că sunt o sumedenie de ministere, dar uitați-vă și câte agenții au creat între timp. Așa că nu au mai redus ei nimic. Nu va fi redus nici un om, dimpotrivă o să fie și mai mulți cinovnici, birocrați, atât în ministere, cât și în agenții.

T.: Cum calificaţi introducerea posturilor vamale comune moldo-ucrainene pe segmentul transnistrean al frontierei de stat?

V.V.: Am încercat și eu cândva să introduc aceste posturi mixte, fiind la Președinție. Ele de fapt sunt necesare, dacă o luăm în mod serios și responsabil. Ele au trebuit să fie introduse atunci când au fost introduse aceste forțe pacificatoare, 25 ani în urmă, ca să fie la aceste posturi și reprezentanți ai ucrainenilor, moldovenilor, poate chiar și din Transnistria. Eu am rugat un prieten zilele acestea, având drum prin regiune, când revine în țară să treacă prin acest post care cu atîta pafos l-au introdus și să-mi spună ce s-a schimbat. Nici un fel de modificări nu-s. Filip și Poroșenko au raportat cu mare patos că au deschis acest post, însă nu s-a schimbat nimic. Nu a apărut nici un moldovean, e așa cum era până la vizita lor. Așa că nu știu pentru cine au făcut ei aceste declarații, pentru ei sau pentru misiunea EUBAM, OSCE – ideea nu am pentru cine.


T.: Preşedintele Igor Dodon intenţionează să participe la ceremonia dedicată celor 25 de ani ai trupelor de pacificare din stânga Nistrului. Ca fost Preşedinte al RM, cum apreciaţi acest fapt?

V.V.: De fapt, eu când am auzit că ei acest eveniment de 25 ani îl numesc ca sărbătoare, am rămas uimit. Asta e o bătaie de joc față de acei mii de oameni care au căzut în această prostie ce s-a numit război. Asta e de neînțeles. Ce fel de sărbătoare când ei în această zi au împușcat în oameni. Care sărbătoare? Este o zi de doliu. Ce fel de Președinte e Dodon? El trebuie să semneze decretul ca să fie arborate în bernă toate drapele, să fie anunțată zi de doliu. Au împușcat mii de oameni dintr-o parte și alta, dar ei fac sărbătoare – „Пир во время чумы”. Eu am spus că ei nu-s sănătoși. Şi se confirmă!

T.: Relaţiile moldo-ruse nu traversează cea mai bună perioadă. Cum credeţi, preconizata vizită a vicepremierului rus, Dmitri Rogozin ce impact va avea asupra relaţiilor dintre cele două ţări?

V.V.: Vizita se putea de făcut și în alt mod, nu neapărat cu intenția să vină cu avion militar. În genere, reprezentanții țărilor membre a institutului de pacificare, de ce să nu fie prezenți la așa un eveniment? Cel mai important ca în această zi să fie subliniat un singur lucru, în opinia mea, care eu în toți anii de președinte m-am străduit să-l realizez și l-am realizat – să nu fie vărsare de sânge, să nu fie jertfe, să nu se mai repete. Trebuie să fie comemorați acei eroi, oameni nevinovați care au fost jertfe a acelui conflict. Poate în această zi să fie semnat și ceva mai mult, un memorandum care să întărească această poziție care este astăzi de pacificare între o parte și alta a Moldovei. În așa fel aș mai înțelege rolul și vizita demnitarilor. În genere, trebuie să fie prezenți și reprezentanți ai Ucrainei ca parte a procesului de negocieri, OSCE, SUA. Cu așa scop trebuie de subliniat importanța acestor forțe pacificatoare la acești 25 ani, dar nu cu altceva, paradă, concerte sau chestii de astea.


T: Unii experţi atrag atenţie asupra deteriorării simţitoare în ultima vreme a relaţiilor dintre Chişinău şi Comrat. Ce ar trebui de făcut ca aceste relaţii să revină la normalitate?

V.V.: De îmbunătățit. Relațiile s-au deteriorat din cauza acelor demnitari care în campaniile electorale au dat în Gagauzia prea multe promisiuni ca să obțină victorie și acum aceste promisiuni nu sunt realizate. De fapt, eu nu am văzut lista pretențiilor cu care vin găgăuzii la Chișinău şi care doresc să fie hotărâte. Dar ceea ce le-a fost promis și de cine le-a fost promis, trebuie de îndeplinit. „Слово не воробей: выпустишь – не поймаешь”.

T.: În ultimul timp se aud tot mai multe voci vorbind despre posibila federalizare a RM. Ca fost Preşedinte al RM, Dvs. aţi avut de a face cu această problemă. Pe cât de posibil vi se pare un astfel de scenariu?

V.V: Federalizare pe interior, aici, nu cred eu că mai poate să propună cineva așa proiecte aiurea. Despre federalizarea mai mult se vorbește motivându-se că poate să se revină iarăși la acel document, numit Memorandumul Kozak. Când se pune problema rezolvării conflictului transnistrean, imediat se încep discuții în jurul federalizării. Cel mai interesant că aceste discuții în jurul federalizări au fost începute însuși de Igor Dodon și anume în campania electorală. Moldova, ca republică cu Constituție federală, eu nu o văd, nici la moment și nici în perspectivă. Sunt și alte metode și variante de a soluționa problema transnistreană. Aici depinde și de noi, cum ducem noi această politică, dar depinde și de jucătorii străini și în primul rând de Federația Rusă. În genere, federalizarea înseamnă că trebuie la început Chișinăul să recunoască Transnistria. Mai departe reiese că, dacă această federație nu se primește, Transnistria în orice moment poate să declare independența sa față de RM. Tocmai din aceste argumente nu am semnat în 2003 Memorandumul Kozak. Eu am văzut clar la ce variantă finală s-a ajuns, care trebuia să fie semnat. Puteam şi să semnăm, iar a doua zi Smirnov era în drept să declare independență și pierdeam Transnistria.

Andriana Cheptine
Sursa: http://tribuna.md/2017/07/28/interviu-vladimir-voronin-premierul-roman-a-ajuns-la-chisinau-mai-repede-ca-pompierii-la-stadionul-republican/
0 
| încă
înapoi »