Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

27.11.2017:  «Tigrul și-a cumpărat televizor…»
Actuala guvernare moldovenească întreține cu televiziunea relații aparte

***

Deși la ziua de astăzi Internetul se dezvoltă rapid, totuși televiziunea continuă să joace un rol important în calitate de furnizor de informație și de emisiuni distractive pentru majoritatea populației. În primul rînd, pentru acea parte a ei, care, din diferite motive, preferă să afle informația ce-o interesează de la televizor.

Și pentru că cetățenii din Moldova, în majoritatea lor, se informează anume în acest mod, controlul și dirijarea informației emise de posturile TV este un business profitabil și un important factor al vieții politice a țării.

Invazia «tigrilor»

Ideea titlului pentru acest material am preluat-o dintr-o poezie a lui Grigore Vieru pentru copii, iar însuși materialul este consacrat Zilei mondiale a televiziunii, marcată în această săptămînă. Dar aspectul ei mondial l-am lăsat la o parte, deoarece noi avem un car de teleprobleme locale, ba chiar mai multe decît un car…

Cînd Grigore Vieru a scris respectiva poezie, te-i mira să fi presupus că, în anul 2009, la guvernarea Moldovei va veni hunta cu numele «Alianța pentru integrare europeană» și că ea va începe să monopolizeze domeniul televiziunii. Cîte ceva i-a revenit lui Chiril Lucinschi, cîte ceva — lui Victor Țopa, dar cea mai mare bucată din acest business a acaparat-o actualul «coordonator» Vladimir Plahotniuc, care a pus stăpînire pe patru posturi TV: Prime, Publika TV, Canal 2 și Canal 3.

De iure, toate acestea aparțin unor diferite companii offshore, însă orientarea asemănătoare a comentariilor politice, lipsa din eter a opoziției, — reale, nu de buzunar, — scăderea cotei de emisiuni în limba rusă și mutarea lor în grila de emisii de la orele tîrzii duce la gîndul că activitatea lor este «coordonată» de o singură persoană. Punctul de vedere expus de aceste posturi de televiziune este considerat unicul just, iar nemulțumiții pur și simplu sunt împinși în afara cîmpului televizat din Moldova, cum s-a procedat față de postul de televiziune NIT.

Dosarul NIT

Acest canal de opoziție demult îi irita pe cei de la guvernare prin poziția sa independentă și prin prezentarea imparțială a informației. Totuși, licența nu i-a fost revocată, probabil, pentru că pe atunci, din cînd în cînd, ei mai roșeau în fața partenerilor occidentali pentru faptele lor. Dar foarte degrabă a trecut și asta.

Atacul a început aproape în mod pașnic: guvernul a anunțat postul de televiziune NIT că contractul privind arendarea localului în care activează acest post de televiziune nu va fi prelungit pînă la începutul anului 2010. Și asta s-a făcut la inițiativa liberal-democraților, al căror lider pe atunci încă nu încălzea patul de scînduri de la închisoare, ci tocmai era prim-ministrul acelei guvernări. Vorba e că, în aprilie 2009, NIT a prezentat telespectatorilor săi filmul documentar «Atacul asupra Moldovei», în care Partidul Liberal și Partidul Liberal Democrat erau învinuite de organizarea pogromurilor și de tentativa unei lovituri de stat.

Iar la 5 aprilie 2012 a fost anunțată revocarea licenței canalului NIT. Acest post de televiziune a fost învinuit de încălcarea legii și lipsa pluralismului de opinii în materialele emise. După care a început șirul judecăților. Și asta pînă cînd, în pofida poziției fără echivoc exprimată de către structurile internaționale, «judecătorul de buzunar» al lui Plahotniuc, președintele Curții Supreme de Justiție, Mihai Poalelungi, a luat decizia definitivă și irevocabilă de a fi interzisă reluarea activității unicului post de televiziune care nu se afla sub controlul autorităților. Frecvențele NIT-ului au fost transmise unor canale TV «docile».

Telesabia de pedepsire

Pentru supravegherea celor indezirabili și intimidarea lor, regimul care a venit la putere după anul 2009 folosește Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), acesta fiind compus din oameni devotați regimului. Misiunea consiliului este de a găsi pete pe soare și de a izgoni din eter diversitatea de opinii. Toate emisiunile în care se vorbește negativ despre Occident și despre aspirațiile, chipurile, europene ale Chișinăului să fie imediat interzise. Iar a vorbi despre faptul că, în loc de rîurile în care să curgă lapte și miere, promise de Uniunea Europeană, Moldova s-a ales cu deversarea de investiții, cu un guvern rusofob și cu un declin al economiei, în general se consideră un păcat de moarte.

La drept vorbind, CCA este analogul actualei Curți Constituționale româno-unioniste din Republica Moldova, doar că în domeniul audiovizualului. Consiliul hotărăște, — e de rîsul chiar și al găinilor! — cum trebuie să sune în programele tele- și radio în limba rusă denumirile geografice. El își permite imixtiunea în politica redacțională a posturilor de televiziune, impunînd înlocuirea unei programe cu alta sau în general eliminîndu-le din grila de emisie. Ce să mai vorbim despre sancțiunile pentru prezentarea «incorectă» a campaniilor electorale!

Astfel, CCA servește intereselor celor ce se află la guvernare. Iar în cazul în care guvernarea se va schimba — nu-i mare lucru, membrii actualului CCA se vor vinde cu dragă inimă și noilor guvernanți.

Noutăți pentru ziua de astăzi nu mai avem!

Parazitînd pe seama emisiunilor ruse cu rating înalt, posturile de televiziune ale lui Plahotniuc promovează în mod deschis o politică antirusă. Democrații au încercat încă în 2014 să interzică emisiunile de știri ce nu erau pe placul lor. E o prostie, desigur, pentru că aceste emisiuni pot fi vizionate în Internet sau, în ultimă instanț, cel ce vrea să le vizioneze, își poate instala o antenă parabolică.

Totuși, «eurointegratorilor» le-a reușit să interzică transmisia postului de televiziune «Россия 24». Și asta a fost doar începutul. Anul acesta, democrații au revenit la tema interzicerii programelor televizate «cu caracter propagandistic». În luna iunie, liderul Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, a pornit o luptă dură cu «propaganda rusă». În aceeași zi, democrații au înregistrat în Parlament un proiect de lege cu privire la interzicerea știrilor ruse și a programelor de informare și de analiză.

Se propune să fie interzise emisiunile informative și de analiză produse în țările care n-au ratificat Convenția Europeană cu privire la transmisiunea transfrontalieră. Formularea e lungă, însă ea, de fapt, o subînțelege doar pe Rusia.

Cu toate acestea, guvernarea moldovenească niciodată și nicăieri nu și-a exprimat indignarea față de emisiunile posturilor de televiziune române, în care în mod deschis răsună îndemnuri la lichidarea statalității Republicii Moldova.

Organizațiile internaționale, inclusiv OSCE, supun criticii ideea interdicției, indicînd asupra faptului că «interzicerea retransmiterii programelor televizate străine pune în pericol dreptul la libertatea cuvîntului și a informației», însă democrații demult s-au dezvățat să roșească pentru faptele lor.

Rămîne ca ei să se îndreptă¬țească în fața stăpînilor posturilor de televiziune de la Moscova. Dar pentru dânșii asta e un lucru simplu. Acestor stăpîni ai posturilor de televiziune moscovite li se va spune că programele ruse de știri vor fi substituite de programe locale de știri. Programe bune. Programe în care va fi prezent pluralismul de opinii…

____________
COMUNSIT.MD
0 
| încă
înapoi »