Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

25.11.2018:  Asfalt de la oligarh
Ratingurile mondiale privind calitatea drumurilor noastre contrazic argumentele democraților

Guvernul Filip permanent se laudă cu faptul că, datorită marilor eforturi ale democraților, Moldova dispune de o rețea de drumuri excelente. Da, nu se știe de ce, ratingurile mondiale deduse de experți competenți, demonstrează contrariul: în ratingul calității drumurilor, Moldova ocupă al 130-lea loc din 140.

În drum spre Mauritania

Asemenea ratinguri se fac anual și datele lor sînt publicate în raportul anual «Indicatorul competitivității globale». Experții evaluează creșterea numărului de trasee și calitatea îmbrăcămintei rutiere. După cum se știe, în Moldova numărul traseelor n-a crescut. Este vorba doar despre construcții rutiere pe locuri vechi, adică, de fapt, despre reconstrucții. Iar ce calitate au acestea văd nu numai experții străini.

Vorbind despre rating, vom adăuga că Moldova are cei mai proști indicatori ai calității drumurilor printre țările CSI. Chiar și Ucraina, țara ce se află într-un sîngeros conflict militar, se plasează la acest capitol pe locul 123. Dintre fostele republici sovietice, cu cei mai buni indici se pot lăuda Azerbaidjanul și Tadjikistanul, care au ocupat, respectiv, locurile 44 și 34. În versiunea competitivității globale, calitatea drumurilor este evaluată conform scării de șapte puncte. Moldova a acumulat doar 2,6 puncte și a nimerit în compania unor asemenea țări ca Yemen, Paraguay, Madagascar, Guineea, Haiti și Congo. Conform ratingului publicat în luna iulie, drumurile de cea mai proastă calitate le are Mauritania, care a obținut doar două puncte.

Împărțirea în ai noștri și străini

Bani pentru reconstruirea drumurilor sînt alocați anual din bugetul de stat în funcție de volumul bugetului. Dar cum sînt folosite ulterior aceste mijloace alocate, asta e cu totul altceva. Experții organizației obștești WatchDog. md au tras concluzia că banii alocați pentru reparația drumurilor locale în cadrul programului «Drumuri bune pentru Moldova» au fost împărțiți în baza intereselor electorale ale Partidului Democrat guvernant. Iar interesele acestui partid, după cum se știe, sînt ca prin orice mijloace să obțină cît mai multe mandate în Parlamentul care va fi format după alegerile parlamentare din anul 2019.

Sume considerabile pentru construirea drumurilor au primit acele raioane care sînt conduse de reprezentanți ai Partidului Democrat: raionul Ungheni — 88 milioane de lei, Anenii Noi — 81,3 milioane, Hîncești — 80,5 milioane. Iar pentru întreaga Găgăuzie, al cărei teritoriu cuprinde trei raioane, au fost alocați doar 37 milioane de lei. Orașul Bălți, ai cărui locuitori și-au exprimat simpatia față de partidul lui Usatîi, a primit doar 6,6 milioane de lei, iar capitala Moldovei în general n-a intrat în proiectul «Drumuri bune». Altfel spus, democrații au investit bani pentru drumuri în acele raioane în care au cel puțin o careva șansă la rezultate convenabile în timpul alegerilor parlamentare.

Potrivit autorilor investigației, pentru participarea la proiectul «Drumuri bune pentru Moldova», autoritățile n-au prezentat criterii clare de selectare a drumurilor locale ce pot fi incluse în proiect. Unicul detaliu comunicat de guvern în această privință a fost că drumurile pentru reparație au fost alese conform cererilor primite de la autoritățile locale. Totodată, unii primari au relatat că nimeni nu le-a cerut să se pronunțe în această privință. În unele cazuri au fost reparate drumurile din vecinătatea caselor în care locuiau liderii locali ai Partidului Democrat. Pe lîngă asta, au existat și situații cînd, imediat după lucrările de reparații, îmbrăcămintea rutieră a fost distrusă pentru a fi așezat apeductul și sistemul de canalizare.

Piar pe banii din bugetul de stat

Analizînd faptul cum au fost distribuiți banii destinați reparațiilor de drumuri pe circumscripțiile electorale, descoperim că 92 la sută din întreaga sumă, sau 1,45 miliarde de lei, au fost folosiți în acest scop în teritoriul a 27 de circumscripții (în total, în Moldova de pe malul drept au fost create 46 de circumscripții).

Altfel spus, democrații, fără nici o jenă, în mod fățiș, împart cetățenii Moldovei în ai lor și în străini, încercînd să trezească interesul potențialilor săi alegători prin careva acțiuni — în cazul dat, prin lozinci despre drumuri bune. Totodată, acest proiect, de acum în două serii, «Drumuri bune pentru Moldova», căruia i se face reclamă sub drapelele Partidului Democrat, este finanțat din bugetul de stat și din Fondul Rutier. Adică din banii tuturor contribuabililor, indiferent de faptul în ce regiune locuiesc și ce preferințe politice au. Situația fiind asta, ne întrebăm: de ce democrații, fără a prezenta societății argumente serioase, trebuie să decidă cum să cheltuiască banii noștri?

Și să-i cheltuiască în mod atît de negospodăresc. Potrivit informațiilor NewsMaker, după lansarea programului «Drumuri bune pentru Moldova», democrații au promis timp de un an să repare 1275 kilometri de drumuri locale. Bugetul programului e de 1,6 miliarde lei, din care 1,1 miliarde lei guvernul i-a alocat suplimentar din bugetul de stat. Pînă acum, conform lor, au fost reparate 80 la sută din drumuri, adică putem considera că au fost reparate circa o mie de kilometri de drumuri, lucru pentru care trebuiau să fie cheltuite 1,2 miliarde lei.

Conform programului «Drumuri bune pentru Moldova-2», la anul viitor, adică în 2019, guvernul planifică să repare 1,5 mii kilometri de drumuri locale. Bugetul programului este de 2 miliarde de lei, din care 1,5 miliarde vor fi alocate din bugetul de stat, iar 500 milioane — din Fondul Rutier.

Și dacă-i așa, adică, dacă pentru reparația drumurilor sub lozincile democraților sînt alocate miliarde de lei, unde-s ele, aceste drumuri bune ale Moldovei? Pe fundalul general, arată destul de bine doar traseul care unește capitala țării cu orașul Soroca. Dar el a fost construit înainte ca premierul Filip să urce pe piedestalul Guvernului. Tor ceea ce se construiește acum e mai prejos de orice critică, fapt pe care-l confirmă și sondajele internaționale. De aici se impun de la sine trei concluzii: sau democrații sînt niște gospodari care nu fac nici două parale, sau ei fură banii poporului destinați construcției de drumuri. Sau și una, și alta.


ANA VETROVA

comunist.md
0 
| încă
înapoi »