Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

15.12.2018:  La toți cîte un drum
Proiectul «Drumuri bune pentru Moldova» nu este nimic altceva decît o acțiune PR a Partidului Democrat

Lansat la începutul acestui an, programul «Drumuri bune pentru Moldova» aproape că imediat a și devenit obiect de critici dure și derîderi.Și pe bună dreptate. Calitatea lucrărilor lasă prea mult de dorit. Fapt demonstrat de o mulțime de imagini video postate pe rețelele de socializare. Acestea denotă clar că grosimea stratului de asfalt este de doar cîțiva cm și se rupe ușor cu o singură mînă.

Plîns pe umăr

Cît ține de drumuri, ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici a declarat următoarele: «Noi am moștenit drumuri proaste care nu s-au reparat cu anii». Interesant, cine oare «noi»? Și de la cine au moștenit? Nume, Chiril, nume? Nu în zadar spunea comisarul stalinist al poporului, Lazar Kaganovici că fiecare accident are nume, prenume și patronimic. Însă, «ministrul fără diplomă» așa și nu a vociferat numele celui care i-a lăsat moștenire acest dezastru.

În schimb, se știe foarte bine că pînă în 2009, atunci cînd «integratorii europeni» au ajuns la guvernare, nimeni nu avea mari pretenții la capitolul drumuri. Deși, și atunci drumurile erau traversate de camioane, afectate de alunecări de teren și ploi. Fiind la guvernare, comuniștii aveau grijă de arterele de transport, le remontau cu regularitate, totodată, se respecta tehnologia, nu comercializau la stînga și la dreapta materialele de construcție și nici nu încredințau lucrările companiilor «proprii». Șoferii achitau taxele de drum fără obiecții. Acum, șoferii au obiecții. Unde mai pui că acestea sînt exprimate exclusiv în variantă necenzurată.

Actuala guvernare a primit moștenire întreprinderi funcționale, infrastructură și Drumuri bune, sisteme pluviale funcționale, însă, tot ea — această guvernare s-a învrednicit să distrugă toate aceste lucruri și să transforme Moldova într-o țară a centrelor comerciale, benzinăriilor și farmaciilor.

Mai ții minte cum a început totul...

La începutul anului 2018, președintele PDM, Vladimir Plahotniuc a anunțat proiectul «Drumuri bune pentru Moldova». Potrivit acestuia, guvernarea se angaja să repare 1200 de km de drumuri, în special, în localitățile rurale. Proiectul era un truc preelectoral obișnuit, deși, clica de la guvernare nega acest lucru. Este straniu, totuși, faptul că guvernul democraților s-a apucat de drumuri atunci cînd alegerile s-au apropiat de ușa oficiului Partidului Democrat. Iată, însă, vicepreședintele PDM, spicherul Andrian Candu declară că programul «nu este un proiect preelectoral și că a fost elaborat după lungi consultații cu cetățenii».

Iată na! Oricît nu m-aș fi interesat de oameni, nimeni nu-și aduce aminte de asemenea consultații și încă îndelungate. Apropo, dacă democrații tot sînt adepți ai consultărilor cu cetățenii, oare de ce nu li-o fi desfășurat în vederea implementării sistemului electoral mixt? Îndelungi și atotcuprinzătoare. Și să accepte voința liberă a populației.

Noi am împărțit portocala

În opinia democraților, Chișinăul nu face parte din componența Moldovei. Capitala nu face parte din cadrul proiectului «Drumuri bune», iar drumurile orașului nu se repară. Ei bine, invidia este religia calicilor, așa cum afirma Fazil Iskander. Să vedem poate cineva a avut «noroc».

Cei mai mulți bani au fost alocați pentru raionul Ungheni (88 milioane de lei), Anenii Noi a primit 82 milioane de lei, pentru Hîncești s-a alocat 80 milioane de lei și raionului Nisporeni i-au revenit 70 milioane de lei. Este de remarcat faptul că la conducerea tuturor celor patru raioane se află democrații. Iar la Nisporeni, cel mai probabil, va candida pentru parlamentare renumitul nativ — liderul Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc.

În schimb, Găgăuziei — celei mai mari unități teritoriale a țării — i s-a alocat doar 35 milioane de lei. Democrații nu au miluit toată «centura roșie». Pentru Bălți — al doilea oraș ca mărime din țară — s-a alocat 6,6 milioane de lei (primul loc de la coadă), pentru Basarabeasca — 9,2 milioane de lei.

Cineva din democrații de rang înalt au vorbit despre «dreptate», deși, acest fruct nu crește în Moldova contemporană. Chipurile în raioanele Strășeni, Ștefan-Vodă și Leova, la fel, se află democrați la conducere dar li s-a alocat 32,5, 39,7 și 34,9 milioane de lei corespunzător!

Misterul se descifrează foarte ușor: așa cum au stabilit analiștii, preferințele electorale ale locuitorilor din aceste raioane nu corespund întotdeauna cu apartenența politică a autorităților raionale.

Lucru ieftin și de proastă calitate

Calitatea «drumurilor pentru Moldova» provoacă lacrimi. Faptul că o treime din drumurile reparate sînt moloz — este doar o parte a problemei. Adevărata problemă constă în calitatea asfaltului așternut, care, deseori, s-a turnat pe baza drumurilor vechi sau chiar pe acestea. Reamintim cele mai de rezonanță scandaluri legate de calitatea magistralelor «reparate»:

— în iulie, pe rețelele de socializare a fost postat un video care demonstrează că în satul Biești, raionul Orhei, o femeie desprinde cu mîna asfaltul turnat peste drumul proaspăt reparat. Timp de cîteva zile, imaginile au acumulat 71 de mii de vizualizări;
— locuitorii din Bulboaca sînt indignați de calitatea reparației a două drumuri din sat. Pe străzile din Milești și Victoria, stratul de asfalt nu ajunge pînă la trotuar și drumul nu rezistă la ploaie, zăpadă și ger;
— în raionul Anenii Noi, noul drum a crăpat după ce a fost traversat de camioane;
— într-un spot video de două minute, realizat în satul Pîrjota, raionul Rîșcani, un bărbat demonstrează cum desprinde cu mîna o bucată de asfalt din porțiunea de drum proaspăt reparată. Se vede că grosimea asfaltului este de cel mult trei centimetri.
— un video analogic au postat pe rețelele de socializare locuitorul satului Vărvăreuca, raionul Florești, Igor Țibrigan. Acolo, grosimea asfaltului era de 1-2 cm.

În ceea ce ține de Vărvăreuca a ieșit o adevărată operă, care de îndată a intrat în folclorul moldovenesc. La fața locului s-a deplasat ministrul sus menționat, Chiril Gaburici. În inspecție. Acolo, el a discutat cu toate părțile interesate și a măsurat grosimea stratului de asfalt cu propriul său deget demonstrînd calitatea perfectă a acestuia. Moldova s-a cutremurat de încîntare și a explodat în hohote de rîs: în sistemul metric, care este și în uzul nostru, a apărut o nouă unitate de măsură — «degetul lui Gaburici». Problema constă în faptul că nu-l poți chema de fiecare dată pe Gaburici cu degetul său. Poate doar ca variantă — de a distribui muncitorilor ce toarnă asfaltul degetele lui Gaburici în calitate de instrument de măsură. Etalon, cum se spune...

Dar iată cu ce organ al corpului se poate măsura drumul din raionul Ungheni, care a fost făcut atît de îngust încît nu încap două mașini? Iar la Florești unde în locul unei porțiuni de drum de proastă calitate a fost reparată o porțiune care fusese deja reparată în 2014?

Macaroane pe urechi

Reamintim că bugetul proiectului «Drumuri bune» constituie 1,6 miliarde de lei, dintre care 1,1 miliarde — surse bugetare, restul — din Fondul Rutier (la fel banii statului, deși, proiectul se promovează exclusiv din numele Partidului Democrat).

Și iată că democrații, raportează cu mutre obosite, asemenea vînătorilor primitivi care, în sfîrșit, au răpus un mamut, că Programul Național «Drumuri bune pentru Moldova» a fost realizat în proporție de 95 la sută. Din peste 1 200 de km de drum, incluse în program, 1 100 sînt deja în lucru, a mai rămas o nimica toată. Însuși «conducătorul» a declarat că, în acest an, autoritățile au reparat 1 600 (?) km de drum, în timp ce din 2009 pînă în 2016 sumar s-a reparat mai puțin de 1000 de km.

Putem arunca căciulile în aer? Să nu ne grăbim și să aruncăm o privire în raportul Curții de Conturi cu privire la utilizarea surselor Fondului Rutier în perioada anilor 2014– 2016. Acolo, scrie negru pe alb că în această perioadă «s-au restabilit drumuri» pe 1098 de km. În afară de aceasta, în 2014, suplimentar, s-a dat în exploatare o porțiune de 100 km a traseului Sărăteni — Soroca.

Ce să mai vorbim despre raportul Administrației de Stat a drumurilor și Ministerului Transportului pentru 2013, în care se menționează despre reparația și deservirea a 7230 de km de drumuri, dintre care 4 mii de km — sînt drumuri locale.

Iar în 2017, cînd încă nimeni nu auzise despre programul «Drumuri bune», pentru reparația drumurilor locale s-au cheltuit surse în valoare de 2,5 miliarde de lei.

Concluzie: infrastructura rutieră a fost menținută, de bine de rău, și anii precedenți. Statul a cheltuit pentru reparația drumurilor aproximativ aceleași surse ca și în cadrul programului «Drumuri bune». Pur și simplu, democrații au promovat procesul normal de reparație a rețelei rutiere drept propriul lor merit.

Postfață

Așa deci: banii pentru reparația drumurilor locale în cadrul programului guvernamental «Drumuri bune pentru Moldova» au fost distribuiți reieșind din interesele preelectorale ale Partidului Democrat. Sînt vizibile beneficiile din influență și voluntariat banal.

În al doilea rînd. Întrebări referitoare la acest program, oricum rămîn — și în ceea ce privește selecția localităților încadrate, desemnarea companiilor de construcție, executarea proiectelor.

Între timp, autoritățile au anunțat deja despre programul «Drumuri bune pentru Moldova-2». De această dată se planifică reparația a încă 1,5 mii de km de drum. Bugetul proiectului — 2 miliarde de lei, dintre care 1,5 miliarde vor fi alocați din bugetul statului, iar restul — 500 de milioane — din Fondul Rutier.

Gaburici va trebui să-și exerseze degetele...

Evgheni Tamanțev

comunist.md
0 
| încă
înapoi »
News Time Romania - Stiri Romania