Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

21.08.2019:  Iulian Chifu // Igor Dodon, super-Președinte neconstituțional cu acte în regulă
Картинки по запросу Iulian Chifu // Igor Dodon, super-Președinte neconstituțional cu acte în regulă

E un lucru cunoscut: greșelile se răzbună, nerespectarea principiilor și regulilor se întorc împotriva ta iar dacă sapi groapa altuia, e foarte posibil să cazi tu singur în ea. Afacerea Curtea Constituțională – numirea reprezentanților Parlamentului, Guvernului și Președinției și alegerea președintelui Curții Constituționale – mă face să reamintesc despre texte scrise aici și să pot spune, cu năduf și mâhnire: V-am spus eu?

Într-adevăr, când am analizat modul în care au curs negocierile între PSRM și ACUM, spuneam din start că avem de a face cu o greșeală strategică crucială – autoizolarea programatică de orice partid de opoziție, eliminarea oricărui canal de dialog și respingerea oricăror proiecte comune transpartinice a ACUM, prin celebra dezoligarhizare, respectată cu mai puțină încrâncenare de către Igor Dodon și PSRM – fapt ce limitează drastic orice opțiune de viitor, lăsând Alianța pro-europeană în brațele lui Dodon.

I se adaugă și cu două greșeli majore de tactică ce au fost făcute, pentru că nu mai există garanții ale echilibrului între cele două componente ale majorității, astfel încât avem o alianță falsă, cu un singur învingător: PSRM și Igor Dodon (învingător doar pentru moment, pentru că și acesta poate fi înlocuit de către patronii săi de la Moscova, după ce schimbă raportul de forțe real și preia puterea pas cu pas). Prima garanție ratată este poziția de Președinte al Parlamentului, numărul 2 în stat și cel ce poate semna ce refuză neconstituțional Președintele, cedată către PSRM și a doua este Curtea Constituțională, distrusă, delegitimată și până la urmă forțată să demisioneze in corpore, pentru ca ulterior să fie preluată sub control autoritar de către Igor Dodon.

Dacă din punct de vedere al Președinției Parlamentului – care nu mai poate fi schimbată decât cu majoritate calificată în acest mandat, deși Zenaida Greceanîi a
fost aleasă cu o majoritate simplă, o altă aberație a legilor Republicii Moldova, profund neconstituținală pentru că principiul de drept este cel al simetriei, care spune că cine numește este și cel care revocă – lucrurile sunt închise, în cazul Curții Constituționale, a exista o mică șansă principială: alegerea profesionistă, prin concurs, a reprezentanților judecători ai Curții Constituționale.

Ultimele zile au arătat ratarea completă a intenției – oricât de limitată și insulară ar fi fost – la nivelul Parlamentului, de a aduce prin concurs profesioniști în fotoliile de judecători ai Curții. Pe de o parte e o aberație administrativă – și complet nelegală, atacabilă de către oricine în Contencios Administrativ – de a organiza un concurs(oricât de multe aberații au apărut și aici, precum note de 1 acordate politic de politicieni juriștilor), a declara câștigătorii și, ulterior, a
schimba reprezentanții, inclusiv dintre cei care NU AU PARTICIPAT LA CONCURS. Și ghici ce, chiar cel apărut atât de neconvențional între propuneri e ales Președintele Curții Constituționale! Nu a candidat dar s-a trezit șef!

Deci ACUM a pierdut și o a doua garanție iar astăzi, după alegerea Președintelui CCM, reprezentarea politică din cadrul Curții și delegitimarea acesteia. Putem spune fără a greși că astăzi omul forte al Republicii Moldova este Igor Dodon, fără drept de apel. Dacă cineva este curios, putem scrie pe hârtie care sunt instrumentele pe care le-a pus în panoplie fiecare din componentele mezalianței politice de la Chișinău.

Președinția Parlamentului, Curtea Constituțională, Securitatea – SIS, Apărarea, Consiliul Suprem de Securitate cu super-atribuții peste Executiv – și Justiția, toate arată că avem o acumulare de instrumente de putere fără egal și o dominare absolută a instituțiilor și a instrumentelor de putere de către Președintele pro-rus al Republicii Moldova. Îi mai lipsește victoria zdrobitoare în alegerile locale, reconstrucția legitimității și în substanță electorală, și Igor Dodon se poate dispensa de parteneri și poate instaura liniștit conducere autoritară, cu sau fără guvernul de vitrină pro-european.

Afacerea Curții Constituționale mai poartă o lecție învățată, și o dramă: distrugerea definitive a unei instituții a statului democratic. Credibilitatea este complet distrusă, chiar dacă discursurile de intenție erau optimiste și anunțau resetarea ei, legimititatea judecătorilor e alterată de calitatea de oameni politici a trei membri, de concursul nerespectat și de intrarea pe ușa din dos a celui desemnat în alte condiții drept președinte ale CCM, ulterior votat și de un judecător al
ACUM, iar Curtea, în loc să fie arbitru și garant al constituționalității, s-a așezat, cuminte, în rândul instrumentelor lui Igor Dodon pentru dominarea statului și a concetățenilor săi.

Vedem astăzi, cu responsabilitatea directă a tuturor componentelor mezalianței de la Chișinău, o declasare radicală și subminare a unui instrument democratic relevant, Curtea Constituțională, chemat – potrivit Constituției Republicii Moldova - să joace rolul său tehnic în echilibrul și disputele dintre cele trei puteri în stat și în respectarea atribuțiilor strict simbolice și constituționale ale Președintelui, un președinte reprezentativ și de décor, chiar dacă ales direct. Și dacă mai exista o instituție care putea opri drumul modificării neconstituționale, pe sub ușă, prin legi ce ocolesc asumarea modificării Constituției, a atribuțiilor de fapt ale Președintelui, aceasta a dispărut. Astfel că Președintele a devenit o autoritate super și supra-Executivă, un super-Președinte, prin instrumentele pe care și le-a creat și le-a obținut de la majoritate. Astăzi Curtea Constituțională este un simplu mărțișor pe reverul lui Igor Dodon, Superpreședinte neconstituțional.


Sursă: deschide.md
0 
| încă
înapoi »
News Time Romania - Stiri Romania