Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

09.04.2020:  EXCLUSIV // (INTERVIU) Vladimir Voronin: Oamenii așteaptă de la Dodon ceva mai mult, decât acest mixt de împăunare și prostie
Владимир Воронин о «международном заговоре» с участием властей ...

Igor Dodon nu are alte preocupări decât să-și acumuleze capital politic pentru a mai obține un mandat de șef al statului, iar după ce voința sa se va realiza, democraților le va reveni, cel mai probabil, funcția de prim-ministru. Este opinia liderului Partidului Comuniștilor, Vladimir Voronin, expusă în cadrul unui interviu acordat pentru Deschide.MD. Mai mult, fostul președinte al R.Moldova crede că în culisele alianței se discută și alte opțiuni pentru a-i asigura un nou mandat lui Igor Dodon. Vladimir Voronin califică absența deputaților din coaliția de guvernare de la ședința Parlamentului în care Chicu urma să prezinte proiectul de lege pentru care și-a asumat răspunderea drept o trădare. Acestea, dar și alte concluzii trasate de liderul PCRM, citiți în interviul ce urmează.

Deschide.MD: Stimate domnule președinte Vladimir Voronin, săptâmâna trecută guvernul Chicu și-a asumat angajarea răspunderii pe un proiect de lege care să sprijine populația și agenții economici în actuala criză. Care este opinia dumneavoastră despre măsurile economice asumate de Executiv?

Vladimir Voronin: Prin deciziile sale, Guvernul și-a asumat răspunderea pentru a susține cetățenii și sectoarele din economie, în această situație complicată.

Noi înțelegem că măsurile restrictive și de carantină sunt absolut inevitabile în lupta cu pandemia, se reflectă negativ asupra vieții oamenilor de rând, asupra rezultatelor activității agenților economici și a bugetului.

Măsurile propuse de Executiv nu sunt originale și sunt bazate pe posibilitățile economice ale statului. Scopul anunțat al acestor măsuri este satisfacerea cererii din societate și posibilităților business-ului de a se „restarta” după ridicarea restricțiilor.

De aici apar două întrebări și la ambele voi răspunde negativ. Prima, dacă toate posibilitățile au fost antrenate; a doua: dacă toate măsurile propuse sunt create cu scopul de a ajuta oamenii și de a sprijini activitatea economică.

De ce am răspunsuri negative? Este suficient doar să aducem câte un exemplu pentru a proba acest lucru. Evident, posibilitățile și volumul ajutorului din partea statului depind de capacitățile, adică de resursele acumulate de stat și aflate în gestiunea sa.

Cel mai profitabil la noi este sectorul financiar, care a obținut anul trecut, conform măsurătorilor noastre, un profit mare. Totuși, în loc să mărească taxa de impozitare în raport cu acest sector, au fost aplicate, ca și pentru sectorul real al economiei, care a stagnat aproape în totalitate, aceleași măsuri de susținere. Mi se pare că o asemenea abordare limitează capacitățile Guvernului de a manevra resursele.

Reducerea unor cote de impozitare se prezintă într-un mod care nu are nimic în comun cu sprijinirea, ci mai degrabă arată ca un lobby bazat pe principiul «кому война, а кому мать родная» ( „cuiva război, cuiva maică scumpă”. Nota red.: proverbul provine din limba rusă și subînțelege că, în timp ce unii mor în războaie pentru a-și apăra pământul și casele, alții profită de pe urma tragediei prin bani și extinderea influenței).

Micșorarea TVA pentru sectorul HoReCa (hotele, restaurante, cafenele) până la 15% înseamnă, indirect, ajutor de la stat pentru aceste întreprinderi, ceea ce este interzis de lege. Nu este clar de ce Consiliul Concurenței „a înghițit limba” și nu protestează. Toate întreprinderile HoReCa sunt închise, ei nu au vânzări, prin urmare, obligații privind achitarea TVA nici nu apar. Așa că, un TVA „de intrare” (securitate, energie electrică, gaz ș.a.), oricât ar fi el, se acumulează. Cu cât mai mic va fi TVA-ul pentru HoReCa după 15 mai, cu atât mai puțin statul va rămâne dator acestui sector.

De asemenea, ridică mari semne de întrebare și reducerea taxei colectate pentru „cherestea”. Acum, în condițiile pandemiei, vor tăia jumătate din Codri, le vor depozita, iar după carantină, le vor vinde cu prețul inițial. Cum toate acestea ajută la acumularea resurselor pentru susținerea populațiie? Nicicum! Și asemenea „diavoli în detalii” se mai regăsesc în această lege.

Practic, aceasta (legea) nu conține măsuri de organizare care ar ajuta oamenii să supraviețuiască de sine stătător. De ce să nu fie organizată o platformă pentru vânzarea semințelor, răsadurilor, a puilor, la care să aibă acces, după un regim prestabilit, oameni din diferite raioane. Iar acolo, la intrare, se poate verifica și starea de sănătate a lor. În acest fel, oamenii nu ar fi pierdut roada și ar mai fi adunat niște venituri.

După victoria din Marele Război pentru Apărarea Patriei, a cărui aniversare de 75 de ani o vom sărbători pe 9 mai, statul sovietic, prin structurile statale și social-economice dezvolta planuri de mobilizare pentru o „Perioadă specială” (n.tr. «Особый период»). Slava Domnului, nu a fost necesară testarea lor la nivel național, dar au fost aplicate cu succes per teritorii. Cât a însemnat doar izbucnirea focarului de varicelă la Moscova, în 1960! A fost lichidat într-o lună. Toată populația Moscovei a fost vaccinată în 5 zile, a câte un milion și jumătate de oameni pe zi, de la bebeluși până la bătrâni. Iată ce înseamnă a avea un plan verificat.

În fine, evident că populația și economia trebuie ajutată. Și nu e rău că Guvernul a încercat să facă acest lucru.

Mai bine să acționezi bazându-te măcar pe un plan, decât să înnămolezi la infinit în discursuri despre necesitatea adoptării măsurilor, fără a veni cu propuneri concrete.

Deschide.MD: PSRM și PDM au lipsit de la „vizita” premierului Chicu în Parlament. Cum comentați modul în care PSRM și PDM au tratat această asumare și, mai ales, care credeți că este motivul acestei sfidări a opoziției?

Vladimir Voronin: Noi deja ne-am expus părerea vis-a-vis de acest incident, unde am remarcat că noi suntem categoric împotrivă ca într-o situație excepțională să trădezi Guvernul, așa cum și-a permis să facă așa-numita coaliție a socialiștilor și democraților, perturbând ședința din 2 aprilie a Parlamentului, atunci când premierul a venit în Legislativ cu un program de măsuri urgente.

Dacă deputații din coaliție sunt îngrijorați chiar atât de mult pentru sănătatea lor, de ce nu au organizat o ședință la distanță, după modelul pe care îl impun elevilor și studenților?

Noi nu vom veni cu recomandări, asemenea unui personaj cunoscut, care ocupă ilegal funcția de președinte - care ba o face pe medicul-virusolog, ba îi tachinează pe concetățenii izolați în carantină cu promenadele sale familiale prin pădure. Tendința lui de a apărea în fiecare televizor, rețea de socializare; incapacitatea sa de a-și ditrage atenția de la alegerile viitoare, cel puțin în perioada stării de urgență; încercările sale de a-și face capital politic pe problemele oamenilor – au enervat deja, probabil, toată lumea. Ajunge să te gândești la alegeri. Până la ele trebuie încă să supraviețuim, în sensul direct al cuvântului.

Acum este necesară salvarea țării, a oamenilor. Și cel mai bun lucru pe care îl poate face acest personaj este să se târască în genunchi, cu mâna întinsă, în toată lumea pentru a cerși bani, teste, medicamente, echipamente de protecție individuală, aparate de ventilare artificală a plămânilor...

Deschide.MD: Igor Dodon încearcă să vă imite în tot ceea ce face: să se prezinte cetățenilor ca un lider absolut care știe totul, care are soluții la tot și la toate. Chiar acum câteva zile spunea că a devenit „aproape medic”. Ca fost președinte al Republicii Moldova, cum ați caracteriza acest comportament al lui Dodon în contextul în care Republica Moldova este, totuși, republică parlamentară?

Vladimir Voronin: El deja în această perioadă de carantină atâtea a făcut, că până și cei mai devotați susținători ai săi au mari semne de întrebare despre cât de adecvat este el.

Nu numai că el se împleticește pe sub picioarele Executivului, dar o mai face și pe secretarul de presă al Ministerului Sănătății, ba medic-virusolog, care consideră că coronavirusul nu este chiar atât de periculos, ba că-i tachinează pe oamenii blocați în carantină cu fotografii de la plimbările serale ale familiei, pe care ulterior, ca un laș, le șterge. Dar asta e jumătate de problemă. În unele cazuri, el se postează ca un adevărat provocator. De exemplu, în pofida Deciziei Comisiei pentru Situații Excepționale de interzicere a slujbelor bisericești, el nu a fost împotrivă (20 de băbuțe nu aduc primăvară). Sau chiar a anunțat că Moldova are deficit de hrișcă, provocând, astfel, o cerere excesivă, ceea ce a dus la dispariția acestui produs strategic de pe rafturile magazinelor.

De la un om care cu încăpățânare se numește singur pe sine „președinte”, ai așteptări mai mari, decât acest mixt de împăunare și prostie.

Cu alte cuvinte, realegerea lui Dodon devine din ce în ce mai problematică. În ciuda „pâlpâielii” sale, care-i enervează deja pe toți, nu el apare în mintea oamenilor ca principalul luptător împotriva epidemiei. Mai ales că ea încă mai trebuie învinsă... Și încă, preferabil, până la apariția problemelor sociale reale, cum ar fi, foametea. Acest lucru este la fel de neevident ca și perspectiva realegerii lui Dodon.

Realegerea lui Dodon le este necesară și democraților. Aceasta este parte din înțelegerea lor. Reales, pentru a obține totul. Sau aproape totul. Anume asta este o parte din acordul lui Dodon.

Subiectul coronavirusului elimină detalii importante din spațiul public și informațional legate de crearea coaliției de guvernare. Despre asta se amintește doar din întâmplare. În mare parte, o face Diacov. De ce el? Pentru că el nu-și poate ține limba după dinți. Mai ales că el, din câte se pare, are propriile sale calcule făcute. Asta este, de fapt, un fel de „vaccin” informațional, dacă Dodon va decide, după principiul său de bază, să-i trădeze pe partenerii de alianță. Așa cum la vreama lui l-a trădat pe Plahotniuc, creându-i lui Diacov personal o mulțime de neplăceri. Ulterior, așa cum își amintește bine Diacov, Dodon i-a trădat și pe cei cu care l-a dat jos pe Plahotniuc – Maia Sandu și Andrei Năstase. Așa că nu încurcă să se mai asigure o dată-n plus în procesul de realizare a înțelegerilor reciproce.

Așadar, despre detaliile acordului de coaliție se cunosc următoarele: după realegerea lui Dodon în funcția de președinte, democraților trebuie să le revină funcția de premier sau speaker. Cel mai probabil ei vor prefera funcția de șef al Executivului, pentru a deține controlul definitiv și total asupra Moldovei. În această situație, pe Dodon îl interează doar realegerea sa și nu-i pasă de ceea ce le revine socialiștilor săi devotați. Un exemplu elocvent: Dodon a demis cu ușurință din funcția de ministru al Apărării ruda sa de sânge – Victor Gaiciuc, chiar de la prima cerere a PDM-ului. Da, el l-a „aranjat” în Consiliul de Securitate, care nu decide nimic. Dar între a fi ministru și a fi șef al unei structuri „goale” de discuții sunt diferențe majore.

Mai pe scurt, democrații, care au deja putere reală mai mare decât socialiștii, se află în agonie și savoare în obținerea controlului absolut în țară.

Deschide.MD: „Prietenul” dumneavoastră, Dumitru Diacov, a declarat acum câteva zile că partidele ar trebui să revină la alegerea președintelui Republicii Moldova în Parlament. Declarația lui Diacov a fost respinsă de „șeful” lui de partid, Pavel Filip. Care credeți că a fost rostul acestei declarații? Ce urmărește de fapt Dumitru Diacov?

Vladimir Voronin: Nu ne-a rămas decât să înțelegem pentru ce anume s-a ivit acum Diacov cu această „opinie personală”.

În primul rând, s-ar putea ca el să o fi vociferat pentru a-i demonstra lui Dodon nu doar loialitate, dar și constructivism. Cică, iată, eu vă sugerez o opțiune cum ați putea fără dureri de cap și bani cheltuiți de pe insulele Bahamas să rezolvați problema realegerii. Iar dvs, pentru asta îmi veți...

În al doilea rând, s-ar putea ca el să fi executat în acest fel o solicitare insistentă a vechilor săi prieteni, cărora le-a slujit cu credință și fidelitate încă de pe vremea Uniunii Sovietice. Poate că ei, acolo, în casa mare, cred că lui Dodon nu-i trece prin cap o asemenea opțiune?

Dar, cel mai probabil, a treia ipoteză e cea mai actuală: Este cu adevărat un plan pus pe roate de coaliția de guvernare PDM-PSRM, pe care Diacov, din incapacitate „cronică” să păstreze măcar vreun secret, pur și simplu, l-a scos pe gură.

Atunci totul revine la locul său. Și faptul că, riscând cu viața oamenilor, socialiștii își smulgeau suplimentar și, la prima vedere, inutil, un mandat în raionul Hâncești. Dar astăzi, el (n.r. mandatul) valorează cât aurul pur. 59 de mandate din cele 61 necesare pentru realegere. Căutările pentru doi renegați, cu siguranță deja sunt în desfășurare. Prin străduințele majorității parlamentare în Legea cu privire la situații excepționale au fost aduse modificări, care permit Parlamentului să adopte legi organice și, concomitent – să organizeze alegeri.

Încă pe 18 martie, în comentariul pe care l-am făcut în raport cu instituirea stării de urgență, eu am declarat:

„Să ne imaginăm că el va încerca să-și soluționeze problema realegerii chiar în aceste zile. Are destul cinism. Îi va speria pe oameni cu vreo statistică înfiorătoare despre răspândirea virusului și vor spune că în Moldova, în asemenea condiții, este necesară o „mână viguroasă”, o singură putere. Așa și vor organiza alegeri și referendum pentru a lărgi atribuțiile lui Dodon. Experiența din Hâncești ne arată că este absolut posibil. Cu alegători în carantină, fără participarea diasporei, în lipsa unui control, scenariul li se pare realizabil. Sau oferirea împuternicirilor suplimentare de dictator pe o perioadă nedeterminată. Coaliția „Coronavirus” poate ajunge și la asta”.

Judecând după toate, așa cum presupunea PCRM, coaliția de guvernare s-a apucat serios de studiat întrebarea legată de o opțiune mai puțin stresantă și cu mai puțini bani – revenirea la alegerea șefului statului de către Parlament. Apropo, pentru asta nu au nevoie de absolut nimic. Este necesară doar decizia Curții Constituționale care să anuleze hotărârea precedentă din 4 martie 2016 a Înaltei Curți. Da, exact aceea care a fost adoptată pentru a-i da undă verde lui Dodon să fie ales, sub garanțiile lui Plahotniuc. Atât! Iar Dodon îl are pe Vladimir Țurcan la Curtea Constituțională, care a executat în viața sa nu doar așa lucruri...

Cum va arăta asta dintr-o parte? Toți acești oameni – democrații, socialiștii, însuși Dodon rupea cămașa de pe piept pledând pentru alegeri directe. Ei, și cum va arăta? – ipocrit, cinic și mizerabil. Dar când asta i-a oprit vreodată pe așa actori ca Dodon, Diacov și Filip? Războiul (împotriva coronavirusului) le va tăia pe toate.


Sursă: deschide.md
0 
| încă
înapoi »
News Time Romania - Stiri Romania