Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

26.04.2010:  Elita politică trebuie să fie reprezentată de cât mai mulţi profesionişti
De ce ati decis sa va implicate in politica? Haideţi pentru început să stabilim principalele motive care îi determină pe oameni să se implice în politică. Dacă e să abordăm subiectul în termeni foarte simpli, vom identifica existenţa a două motivaţii tipice, care determină acţiunile noastre: orientarea spre sine şi orientarea spre alţii.

În cazul primului motiv, care e şi cel mai des întâlnit din păcate, cei implicaţi în politică sunt guvernaţi de dorinţa de a obţine un statut social şi economic care să le faciliteze accesul la resurse lor şi celor apropiaţi. De la acest motiv derivă tot felul de practici ignobile caracteristice politicii în general: oportunismul, trădarea, migraţia politică, lipsa de scrupule, populismul, nepotismul, favoritismul, corupţia şi multe altele. Întru realizarea dorinţei de control şi acaparare, machiavelismul e la el acasă, în sensul că pentru atingerea scopului egoist şi meschin, de a deţine pâinea şi cuţitul şi de a-şi satisface propriile orgolii, oamenii sunt gata să apeleze la cele mai ingrate mijloace. După demonstraţii nu trebuie să mergem departe – politicul autohton abundă în astfel de exemple.

Al doilea motiv, mult mai rar întâlnit, dar care e cel ce marchează istoria popoarelor şi personalităţilor, rezidă în dorinţa de a schimba lucrurile, de a schimba realităţile, de a schimba lumea spre bine. Să ne amintim că anume astfel de intenţii au stat la originea diferitelor ideologii, diferitelor reforme statale. Cu părere de rău, trebuie să recunoaştem că persoane care să fie guvernate de o astfel de motivaţie sunt minoritare în politică. Aceasta e explicaţia faptului că politica, în loc să fie percepută ca o expresie a valorii şi sacrificiului pentru societate, este privită mai curând ca o “afacere murdară”, ca o scenă a jocurilor de culise, a minciunii şi a carierismului.

Acum, dacă voi răspunde direct la întrebarea dumneavoastră, privind motivaţia mea personală, risc să alunec în latura pateticului şi mi-ar displace acest lucru. Îmi permit totuşi să amintesc că am avut posibilitate să deţin funcţii importante în stat, de ministru al economiei şi prim-viceprim-ministru, fără a fi implicat în politică, doar în baza competenţelor profesionale. Ulterior, am avut propuneri foarte atractive de a fi avansat în funcţii înalte administrative şi financiare, inclusiv peste hotare; nişte oferte care i-ar fi permis oricui să considere că a atins apogeul aspiraţiilor sale în materie de statut şi realizare personală. Eu însă am refuzat şi, în mod surprinzător pentru mulţi dintre cunoscuţii mei, am decis să mă implic în politică, să devin membru al PCRM, într-un moment cînd acest partid nu-mi poate oferi niciun beneficiu concret. Au fost oameni care au catalogat acest pas drept “act de sinucidere”, sau “îmbarcare pe un vas care dă drumul la apă”, eu însă am o cu totul altă opinie.

Activând ca economist în tangenţă directă cu fenomenele politice naţionale şi internaţionale, am reuşit să-mi creez o imagine generală destul de clară privind problemele fundamentale ale Republicii Moldova şi oportunităţile economice şi geopolitice pe care le avem ca stat. Mi-am dezvoltat o proprie viziune asupra prezentului şi viitorului Republicii Moldova, pe care o voi expune în timpul cel mai apropiat, şi scopul meu de lungă durată este înfăptuirea acestei viziuni. Iar decizia de a mă implica activ în politică îşi găseşte explicaţia anume în această dorinţă.

Am optat pentru PCRM pentru că îţi poţi realiza obiectivele doar în cadrul unei echipe puternice, pentru că am descoperit că avem o optică politică comună cu colegii din această formaţiune, pentru că am certitudinea revenirii în forţă a acestui partid la guvernare şi pentru că am văzut în interior dorinţa de modernizare, atât a partidului, cât şi a ţării şi societăţii în ansamblu.

La moment in ce postura va simtiti mai confortabil- de economist sau de politician?

Sunt economist de formaţie şi niciodată nu voi înceta să privesc şi să analizez lucrurile anume din punctul de vedere al unui economist. Eu, în fond, consider că elita politică trebuie să fie reprezentată de cât mai mulţi profesionişti. Politica e un lucru prea serios şi afectează într-o măsură prea mare societatea ca să permitem să se ocupe de ea doar politicienii de carieră.

In ce relatii sunteti cu colegii de partid, inclusiv Tcaciuc si Munteanu? Dar si cu fostii sefi din guvern Lazar si Greceanii?

Poate anume datorită faptului că nu am făcut politică până acum, am reuşit să întreţin cele mai bune relaţii atât cu persoane din PCRM, actuali colegi de partid, cât şi cu politicieni din alte formaţiuni. Sper că şi de acum încolo voi reuşi să menţin o comunicare amicală cu toţi cunoscuţii mei. În tot cazul, vă garantez că o tensionare a relaţiilor nu are cum să vină din partea mea. Totodată, sunt conştient că în politică e în firea lucrurilor confruntarea de idei, inclusiv în interiorul formaţiunilor, contează însă cum o faci şi ce invoci în calitate de obiect de dispută. Am avut deja ocazia să polemizez cu domnul Valeriu Lazăr pe marginea modului în care se gestionează economia la noi în ţară şi vreau să cred că dumnealui nu s-a supărat pentru critica, care nu a fost adresata persoanei, ci a arătat defecţiunile guvernării actuale.

Guvernul Filat a anuntat ca am iesit din recensiune si a fost inregistrata o modesta crestere economica. Caror factori se datoreaza aceste rezultate in opinia dvs? Cum apreciati polticile actualului guvern in domeniu economic si ce ati face dvs altfel?

Vă referiţi probabil la “modesta creştere economică” preluată din declaraţiile şi cuvântările domnului prim-ministru Filat? Dacă e să apreciem lucrurile în baza declaraţiilor, putem ajunge să facem orice fel de constatări nerealiste. Eu, ca economist, prefer să nu ascult ce se spune, ci să privesc la datele statistice şi la indicatorii economici care arată cea mai clară imagine a situaţiei în ţară. Şi din această perspectivă, lucrurile sunt departe de a părea optimiste. Voi face referire la doar trei indicatori, pentru a demonstra cele spuse:

1. Executarea bugetului de stat pentru primele 3 luni ale anului curent nu este asigurată decât datorită deprecierii monedei naţionale. Astfel, în termene de timp comparabile suntem în scădere cu cca 5 la sută faţă de anul precedent (existând probleme în administrarea fiscală, contrabandă şi evaziune fiscală de proporţii). Cheltuielile curente sunt acoperite din contul creditelor externe, iar Guvernul Republicii Moldova în premieră pentru ultimii 10 ani a majorat datoria externă deservită de stat de la 778 mln. dolari în septembrie 2009 (12,8 % din PIB) până la cca 1 mlrd. dolari la situaţia aprilie 2010 (până la sfârşitul anului 23 % din PIB).

2. Inflaţia doar în primele 3 luni a depăşit obiectivul anual prognozat de Guvern de 5 %. Gestionarea incompetentă a situaţiei de pe piaţa monetar-valutară şi a situaţiei din economie au dus la creşterea în lanţ a preţurilor. Preţurile unor produse de prima necesitate au crescut cu peste 35-40 la sută, pe când veniturile populaţiei au rămas la acelaşi nivel. Astfel puterea de cumpărare a populaţiei a scăzut esenţial.

3. Agricultura, sectorul unde este angajată peste 50 la sută din populaţia activă a ţării, trece printr-o etapă extrem de dificilă din cauza schimbării politicii statului. Subvenţiile în anul 2010 sunt de 300 mln lei, în scădere de 2 ori faţă de 750 mln. lei în 2009. Procedura birocratică de acordare a subvenţiilor, modificarea politicii fiscale (TVA rambursabil de 20% a fost înlocuit cu 8% nerambursabil), şi multe altele vor duce la falimentarea în masă a producătorilor agricoli, defavorizarea consolidării terenurilor în agricultură, dispersarea gospodăriilor mari create pe parcursul ultimilor ani şi ca efect final scăderea competitivităţii producţiei agricole.

Deci, dacă în plan mondial recesiunea este în proces de dizolvare, în Republica Moldova iată că, în mod cumva paradoxal, criza se aprofundează. Presupun că cetăţenii simpli apreciază corect situaţia economică din ţară chiar dacă nu consultă datele statistice şi indicatorii. Creşterea în cascadă a preţurilor la cele mai diverse produse şi servicii, “optimizarea” antisocială a salariilor şi îndemnizaţiilor sunt acut resimţite şi provoacă îngrijorare, în pofida declaraţiilor triumfaliste ale alianţei de guvernare.

Care este scopul politicianului Igor Dodon?

Am vorbit anterior despre faptul că am o viziune clară privind viitorul Republicii Moldova şi despre dorinţa mea sinceră de a înfăptui această viziune. Însă înainte de a purcede la realizarea de facto a acestor planuri de viitor, trebuie să rezolvăm un şir de situaţii deosebit de problematice de actualitate. De aceea, printre scopurile imediat apropiate este identificarea împreună cu colegii din PCRM a căilor prin care să impunem la nivel de stat o politică socială şi economică în acord cu necesităţile reale ale cetăţenilor şi statului. Am menţionat mai sus starea dificilă în care se află economia, stare ce riscă să devină cronică şi parţial ireversibilă, dacă nu vom acţiona imediat şi ferm.

Cu părere de rău, actuala guvernare este atât de rigidă în felul său de a guverna, încât refuză să accepte propunerile noastre. Ea preferă să meargă pe linia confruntărilor politice, confruntări care sunt absolut contraproductive şi nejustificate, iar în raport cu noi, cu opoziţia comunistă, guvernarea liberal-democrată recunoaşte doar un dialog plin de ameninţări, şantaj, condiţionări şi hărţuire administrativă.

Nu-mi place să fac prognoze pesimiste, dar dacă guvernarea nu va avea înţelepciunea să accepte un dialog echilibrat şi civilizat cu opoziţia, criza politică instituţionalizată după 29 iulie 2009 se va perpetua pe terenul economic şi social. În asemenea condiţii, pe fundalul crispării la faţă a guvernanţilor, se vor tensiona şi mai mult relaţiile în societate şi se vor crea premise foarte îngrijorătoare privind evoluţia de mai departe a fenomenelor socio-politice. Se discută deja la nivel de grupuri de experţi că evenimentele din 7 aprilie 2009, utilizate cu atâta abilitate şi cinism de propaganda liberal-democrată, au fost nu altceva decât “eliberarea jeen-ului din sticlă”. Eroizarea vandalismului şi a acţiunilor antistatale coroborată de învinuirile aduse organelor de forţă şi descurajarea anchetei nepărtinitoare poate avea consecinţe din cele mai neaşteptate şi groaznice pe viitor. Cazul Kirghiziei este grăitor în acest sens. Iar instabilitatea politică este cel mai puternic catalizator al acestui gen de frământări sociale.

De aici, scopul Partidului Comuniştilor, corespunzător scopul meu, este readucerea stabilităţii politice în Republica Moldova, ca singură condiţie de temperare a spiritelor în societate, de relansare a economiei şi de modernizare continuă şi etapizată a statului.

Ce asteapta PCRM de la alegerile anticipate si cand ati prefer a sa aiba loc acestia?

Cu cât mai devreme vor fi desfăşurate alegerile parlamentare anticipate, cu atât mai repede va fi detensionată situaţia politică şi socială despre care am vorbit. Noi deja, mă refer la Republica Moldova, suntem în întârziere, fiindcă s-a pornit o reacţie în lanţ care va fi dificil de deturnat în momentul revenirii PCRM la guvernare.
Alianţa pentru Integrare Europeană, simţindu-şi apropiata dispariţie, adoptă în grabă hotărâri prin care transformă ţara în ostatecă a unor forţe din exterior, iar pe cetăţeni îi transformă în veşnici datornici ai marilor finanţatori transnaţionali. Este suspectă agitaţia şi încrâncenarea celor care deţin puterea de a nu da ascultare raţionamentelor aduse de opoziţie şi de mediul de experţi. Apare bănuiala că deciziile sunt luate undeva în afara hotarelor republicii. Uitaţi-vă cât de repede şi fără de scrupule s-a pus în discuţie modificarea cardinală a Constituţiei, priviţi la politica de vindere a pământurilor străinilor, atrageţi atenţia la campania masivă de românizare a populaţiei autohtone, observaţi cum sunt redeşteptate curentele secesioniste din Transnistria şi Găgăuzia, ascultaţi cum sunt cu bună ştiinţă şi rea voinţă reanimate lozincile xenofobe în societate. Oare toate acestea nu sunt suficiente pentru a dori să punem cît mai repede capăt acestor intenţii distructive împotriva statului şi poporului? Oare nu vă pare că întârzierea revenirii la stabilitate politică ar însemna întârziere în salvarea statului Republica Moldova de la un faliment definitiv?

www.allmoldova.md
0 
| încă
înapoi »
News Time Romania - Stiri Romania