Navigare

Căutarea pe saitul

 













Toate ştirile

26.03.2009:  Iurie Stoicov: Alegatorii doresc stabilitate in tara
- Domnule Stoicov, sintem in plina campanie electorala. Cum apreciaza alegatorii programele PCRM?

- Am participat la mai multe campanii electorale, iar aceasta din 2009 are un specific al sau. Daca in anul 2001 – populatia a votat PCRM – mai mult ca un protest fata de ceea ce se intimpla atunci in tara (salarii si pensii neachitate la timp, frig, saracie si banditism), acum, in 2009, alegatorii nostri nu mai doresc sa se intoarca la acele vremuri. Ei doresc ca rezultatele inregistrate in ultimii ani in domeniul cresterii economice, in apararea sociala a populatiei, sa fie continuate, iar scopurile ambitioase care se regasesc in programul nostru de activitate pentru urmatorii patru ani sa fie realizate.

- Totusi, cred ca populatia lanseaza si un sir de propuneri sau critici in adresa programelor PCRM...

- In ceea ce priveste propunerile, partidul nostru intotdeauna a optat pentru identificarea unor solutii optime de implementare a acestora. Daca ma voi referi la raionul Calarasi, de care sint responsabil, vreau sa va informez ca nu exista nici o localitate unde nu au fost sesizate aceste schimbari spre bine. Pentru a fi mai convingator va dau si niste exemple. Daca in 2001 in raion activau 7 gradinite de copii, in prezent, numarul acestora a ajuns la 21. Tot atunci erau gazificate doar citeva localitati, acum insa la mai mult de jumatate dintre acestea a ajuns flacara albastra, iar in anul 2009 se preconizeaza gazificarea completa a raionului Calarasi. De asemenea vor fi construite apeducte, vor fi reparate scolile si case de cultura etc. Exista un sir de obiective de perspectiva, cum ar fi reparatia capitala a unor drumuri, constructia unei noi statii de epurare a apelor reziduale din orasul Calarasi s.a., ce se vor regasi, de asemenea, in programele noastre. Cit priveste criticile – ele sint mai putin intemeiate. Spre exemplu, oare pot fi luate in serios argumentele unor oponenti politici precum ca integrarea europeana este legata de iesirea din CSI si aderarea la NATO, ca principiile neutralitatii reprezinta o cale gresita luata de tara noastra?

- Sa revenim la activitatea dvs. din comisia parlamentara pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica, al carei presedinte sinteti. Care sint rezultatele actualei guvernari in domeniul securitatii nationale si respectarii ordinii publice?

- In perioada de conducere a tarii de catre PCRM, Parlamentul a adoptat un sir de legi care au drept scop intarirea statalitatii Republicii Moldova, a securitatii nationale si ordinii publice. In anul 2002, Legislativul a votat Conceptia reformei militare, care a avut un impact pozitiv asupra reformelor in domeniu. A fost micsorat numarul componentelor Fortelor Armate, a fost redus termenul de satisfacere a serviciului militar. De asemenea, a fost modificata legislatia Serviciului de Informatie si Securitate, a legislatiei in domeniul activitatii politiei, a fost adoptata o lege noua cu privire la Serviciul de Graniceri s.a. O importanta majora o are si Legea cu privire la probatiune. Crearea Centrului pentru Protectia Datelor cu Caracter Personal va contribui pozitiv la apararea dreptului omului in Republica Moldova.

- Conceptia Securitatii Nationale a fost criticata dupa adoptare de anumiti oponenti politici. De ce acestia nu accepta statutul de neutralitate al Republicii Moldova?

- Initiativa de adoptare a acestei legi ii apartine Presedintelui Republicii Moldova, Vladimir Voronin, care a format si o Comisie Nationala pentru elaborarea documentului. Aceasta lege prevede nu doar principiile generale de securitate ale tarii noastre, dar se refera si la principiile de baza de securitate ale statului, atit in interior, cit si dupa hotarele lui.

Documentul stipuleaza clar directiile de baza de asigurare a securitatii tuturor domeniilor de activitate a tarii – sanatate, tehnologii informationale, lupta cu coruptia si crima organizata, eliminarea factorilor tehnogeni si a calamitatilor naturale. Statutul de neutralitate este consfintit in Constitutie, el este sustinut de majoritatea populatiei. Structurile europene, inclusiv NATO, nu conditioneaza Integrarea Europeana de aderarea noastra la NATO, lucru despre care a fost declarat in repetate rinduri de oficialii NATO si UE.

- Cum explicati criticile opozitiei fata de anumite legi din domeniul securitatii, precum ca acestea ar ingradi drepturile omului in Moldova?

- Aceste critici nu sint argumentate din simplul motiv ca toate documentele adoptate de Parlament au fost expertizate de catre organismele Consiliului Europei. Legile respective sint, practic, analogice celor din tarile europene. Totodata, as vrea sa-i intreb pe cei ce se considera in opozitie, de ce nu-si puneau problema respectarii drepturilor omului pina in anul 2001, cind in tara inflorea banditismul, cind locuitorilor Chisinaului le era frica sa iasa in oras seara? Unde erau criticile acestor oponenti atunci cind businessul era controlat de criminali, cind persoanele erau atacate de banditi in momentul in care primeau bani de peste hotare sau cind omorurile erau savirsite la comanda?

-Ce rezultate au fost obtinute la capitolul combaterii coruptiei in tara noastra?

- Din anul 2001 si pina in prezent, PCRM a facut pasi concreti in contracararea coruptiei in Republica Moldova. In 2002, s-a creat Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei. De asemenea, a fost constituita Procuratura Anticoruptie, iar in toate ministerele si serviciile au fost create structuri interne de securitate, care au menirea sa contracareze coruptia. Parlamentul a adoptat, in acest sens, Strategia Nationala de lupta impotriva coruptiei. Conform acestei strategii, anual sint adoptate planuri de implementare a documentului, iar bilanturile acestei munci sint facute publice la Conferinta nationala, efectuata anual la inceputul lunii decembrie. Deci, noi vorbim despre formarea unui sistem bine chibzuit de lupta cu coruptia. Aceste activitati sint apreciate pozitiv de catre organismele internationale.

- In ultimii ani, majoritatea structurilor de forta (SIS, SPPS s.a.) au fost demilitarizate. Care este scopul acestui proces?

- Demilitarizarea acestor structuri, marirea numarului de civili in Fortele Armate, nicidecum nu inseamna micsorarea importantei acestei structuri ale securitatii statului. Nu s-a micsorat nici apararea sociala a efectivului. Scopul acestor reforme este de a aduce functionalitatea serviciilor respective la sarcinile care le sint puse in fata. Aceste modificari sint in concordanta cu legislatia nationala si internationala. In aceasta directie au fost adoptate un sir de legi, spre exemplu pentru SIS, a fost adoptata Legea cu privire la statutul ofiterului SIS, care prevede atit obligatiuni, cit si drepturi, este reglementat strict si modul de promovare in gradele speciale, apararea lor sociala si modul de pensionare etc.

- Ce initiative noi ati dori sa promovati in viitoarea legislatura a Parlamentului in cazul in care accedeti in functia de deputat?

- Extrem de importante cred ca sint legile legate de stimularea cresterii economice si aceasta datorita faptului ca noi am preconizat pentru urmatorii ani dublarea bugetului de stat. O importanta deosebita pe viitor o vor avea si legile directionate spre lupta cu economia tenebra. In ceea ce priveste securitatea statului – atunci aici ar urma sa fie adoptat un set de legi, dintre care Strategia Militara Nationala, Strategia de informare publica pe probleme de securitate nationala, Strategia Securitatii Nationale, dar si alte acte importante.

0 
| încă
înapoi »